Jump to content
Sign in to follow this  
yannickwe87

VFC HK416D upgrade issues

Recommended Posts

Allen,

Paar dagen geleden eindelijk mijn eerste replica aangekregen, de VFC HK416, knap ding! Had hem ook dadelijk aan de chrono gehangen en ik zat rond de 300 fps, dat mocht wel wat meer zijn dacht ik. Mijn plan was ook om hem zo accuraat mogelijk te maken.

Na wat opzoek werk uitgekomen op een flat hop met precision barrel, ik had me dus een Prowin hop-up, prommy purple bucking, firefly nub en prommy 363mm 6.03 precision barrel besteld. Omdat het de eerste keer was dat ik ook een upgrade deed faalde ik al onmiddellijk, de bucking geraakte niet in de prowin en was uiteindelijk gescheurd :(.

Vandaag ben ik bij QTAC langst gegaan (top winkel trouwens) en daar stelden ze voor om te de VFC hop-up te hergebruiken met een G&G green bucking/nub, zo gezegd zo gedaan. Dit werkte jammer genoeg ook niet, had wat misfeeds en zat een stuk lager in fps.

Dan maar de originele bucking gebruikt met precision barrel en originele nub,  terug aan de chrono gehangen en ik krijg slechts 310 fps, als ik echter de hop-up helemaal toedraait zit ik maar aan 270 fps (had gelezen dat dit niet zoveel verschil zou mogen zijn).

Daarna heb ik nog even de prowin geprobeerd met beide buckings, maar dit was een totale ramp, constant misfeeds, zeer lage fps. De prowin paste ook totaal niet strak op, de barrel zat los.

tl;dr

Mijn vraag is nu dus, wat raden jullie aan om aan 350fps te geraken en welke hop-up, bucking en nub raden jullie aan voor de beste range/accuracy?

P.S.: Heb ondertussen ook de compressie getest en mijn gears geshimmed, aoe leek in orde.

Met vriendelijke groeten!

Een sterkere veer? Ik bedoel de air seal zal waarschijnlijk al redelijk goed zijn geweest met de stock internals van de VFC en dus zou de fps niet echt moeten veranderen met een nieuwe bucking en nub daarnaast zal het switchen van de bore van de stock barrel naar een 6.03 ook niet veel meer FPS geven, max 10 FPS als de bore size kleiner wordt. Ik zou eerst eens volledig stock (met uitzondering van de barrel) uit testen als ik jou was en dan meten op welke FPS je komt als de hop up goed is afgesteld en dan kijken naar een aftermarket bucking en nub. De prometheus purple en namazu is een goede combo maar je kan ook kijken naar een maple leaf concave nub en bucking of andere flat hops. Als dan de FPS weer rond dezelfde waarde komt als de stock components dan kan je gewoon een sterkere veer installeren.

PS: Als je per se de hop up unit wil vervangen en de prowin niet goed werkt vanwege misfeeds en dergelijke dan kan je ook kijken naar de Lonex V2 hop up die is ook heel goed, ondanks het standaard hop up design zijn de toleranties een stuk beter en dus heb je geen wobble in de arm of kans op leaks.

Allen,

Paar dagen geleden eindelijk mijn eerste replica aangekregen, de VFC HK416, knap ding! Had hem ook dadelijk aan de chrono gehangen en ik zat rond de 300 fps, dat mocht wel wat meer zijn dacht ik. Mijn plan was ook om hem zo accuraat mogelijk te maken.

Na wat opzoek werk uitgekomen op een flat hop met precision barrel, ik had me dus een Prowin hop-up, prommy purple bucking, firefly nub en prommy 363mm 6.03 precision barrel besteld. Omdat het de eerste keer was dat ik ook een upgrade deed faalde ik al onmiddellijk, de bucking geraakte niet in de prowin en was uiteindelijk gescheurd :(.

Vandaag ben ik bij QTAC langst gegaan (top winkel trouwens) en daar stelden ze voor om te de VFC hop-up te hergebruiken met een G&G green bucking/nub, zo gezegd zo gedaan. Dit werkte jammer genoeg ook niet, had wat misfeeds en zat een stuk lager in fps.

Dan maar de originele bucking gebruikt met precision barrel en originele nub,  terug aan de chrono gehangen en ik krijg slechts 310 fps, als ik echter de hop-up helemaal toedraait zit ik maar aan 270 fps (had gelezen dat dit niet zoveel verschil zou mogen zijn).

Daarna heb ik nog even de prowin geprobeerd met beide buckings, maar dit was een totale ramp, constant misfeeds, zeer lage fps. De prowin paste ook totaal niet strak op, de barrel zat los.

tl;dr

Mijn vraag is nu dus, wat raden jullie aan om aan 350fps te geraken en welke hop-up, bucking en nub raden jullie aan voor de beste range/accuracy?

P.S.: Heb ondertussen ook de compressie getest en mijn gears geshimmed, aoe leek in orde.

Met vriendelijke groeten!

Heb je de prometheus purple bucking wel binnenste buiten gedraait en die ribbel over de hele lengte eraf gehaald, en aan de voorkant van de bucking dat kleine nub achtige dingetje?

vervolgens de firefly nub goed op maat snijden.

dit is de beste tutorial, alleen als laatste stap moet je nog wel even dat kleine zwarte schroefje aan de voorkant erin draaien. en de bucking weer goed terug draaien.

Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem gehad als wij jij hier noemt. uiteindelijk kan je er ook eens sterkere veer inzetten, zodat hij meer richting de 350 fps gaat.

Bij de meeste G&G en Specna Arms replica's die ik heb gehad is de positie van de prowin erg specifiek voor het voorkomen van misfeeds. Meestal is een dunne oring voor de hopup over de barrel genoeg om dat te verhelpen. Zorg iig eerst dat het werkt met de oude hopup en dan verder stoeien met de prowin. (zoals NecareQ zegt)

Een kleine test om te checken of de positie van de prowin problemen oplevert is door de hopup + barrel net niet helemaal in de receiver te drukken, maar dit te doen met de gearbox in de lower receiver. Zo zit de prowin vaak net iets verder naar achteren tegen de gearbox dan als je hem helemaal in upper receiver drukt. Dit is een test, door de klappen is de kans groot dat de prowin weer verder naar voren gaat en moet dus met een oring opgelost worden.

Een sterkere veer? Ik bedoel de air seal zal waarschijnlijk al redelijk goed zijn geweest met de stock internals van de VFC en dus zou de fps niet echt moeten veranderen met een nieuwe bucking en nub daarnaast zal het switchen van de bore van de stock barrel naar een 6.03 ook niet veel meer FPS geven, max 10 FPS als de bore size kleiner wordt. Ik zou eerst eens volledig stock (met uitzondering van de barrel) uit testen als ik jou was en dan meten op welke FPS je komt als de hop up goed is afgesteld en dan kijken naar een aftermarket bucking en nub. De prometheus purple en namazu is een goede combo maar je kan ook kijken naar een maple leaf concave nub en bucking of andere flat hops. Als dan de FPS weer rond dezelfde waarde komt als de stock components dan kan je gewoon een sterkere veer installeren.

PS: Als je per se de hop up unit wil vervangen en de prowin niet goed werkt vanwege misfeeds en dergelijke dan kan je ook kijken naar de Lonex V2 hop up die is ook heel goed, ondanks het standaard hop up design zijn de toleranties een stuk beter en dus heb je geen wobble in de arm of kans op leaks.

Die tutorial had ik gevolgd, maar mijn probleem was dat de combinatie prom barrel en prom purple bucking te dik was voor de prowin, ik kreeg hem er niet in en met terug eruit te trekken is het misgelopen :(.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik nog geen kans heb gehad om mijn replica echt te testen op afstand, wat ik nu wel al meer op een 5 meter afstand is dat de iron sight totaal misaligned is, ik schiet gemakkelijk 10 cm lager dan waar ik mik, hebben jullie enige ervaring hiermee (kan de sight niet aanpassen in de hoogte)?

Weten jullie welke veer er standaard in zit en voor welke ik best kan gaan? Want ik zou graag niet boven de 350 fps uitkomen mits sommige chrono's wel eens wat meer kunnen rekeken.

Anyway, het is leuk om zo wat te prutsen, ik leer er veel van ;).

Die tutorial had ik gevolgd, maar mijn probleem was dat de combinatie prom barrel en prom purple bucking te dik was voor de prowin, ik kreeg hem er niet in en met terug eruit te trekken is het misgelopen :(.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik nog geen kans heb gehad om mijn replica echt te testen op afstand, wat ik nu wel al meer op een 5 meter afstand is dat de iron sight totaal misaligned is, ik schiet gemakkelijk 10 cm lager dan waar ik mik, enige ervaring hiermee (kan de sight niet aanpassen in de hoogte).

Weten jullie welke veer er standaard in zit en voor welke ik best kan gaan? Want ik zou graag niet boven de 350 fps uitkomen mits sommige chrono's wel eens wat meer kunnen rekeken.

Anyway, het is leuk om zo wat te prutsen, ik leer er veel van ;).

De bucking met barrel gaat inderdaad heel lastig in de prowin hopup chamber,

Heb ik opgelost met een beetje siliconenspray, dan op de juiste plaats brengen, ff laten drogen. en dan pas de hop arm en nub erin.

Bij mijn prowin als ook bij mijn AA hop up voor mijn sniper, heb ik gebruik gemaakt van silicone. Deze zitten beide zo strak dat ik ze niet fatsoenlijk er in kreeg. Door ze licht in te smeren en een beetje draaiend er in te schuiven lukt het wel. Ze sluiten dan ook mooi af. Let wel enkel op de buitenkant van je bucking en minimaal.

Verder idd je hop up met loop niet niet helemaal doorschuiven en dan je replica ineen zetten. Vervolgens uit elkaar schuiven. Dan kun je kijken hoe veel speling je aan de voorzijde van je hop up hebt. Ik heb bij mijn M4 ook een O-ring moeten plaatsen.

Voor wat betreft je fps. Ik zou eerst eens kijken wat je range is. De mijne zit rond de 325 FPS met een variatie van 2fps. Een doel op 55m is geen probleem. Fps is niet alles. Een goede airseal is veel belangrijker. Daarbij komt ook het gewicht van je bb om de hoek kijken.

Ik twijfelde ook over de Prowin, maar na veel recensies te hebben gelezen kwam ik erachter dat deze veelal slecht feed, vooral bij M4 achtigen. Ik ben uiteindelijk gegaan voor een Modify. Die is van metaal, zit perfect en feed perfect. Uitstekende airseal ook. FPS ging omhoog en werd gelijk ook zuiver. Ik zou je dus aanraden om die Prowin weg te doen en voor een alternatief gaan.

Ik ga kijken hoe de ZCI zich op houdt wat een prowin clone is, ik ga de tip van mata en robske onthouden en bekijken of deze hop up dit ook nodig heeft, wanneer hij zal misfeeden. Mijn echte prowin werkte ook totaal niet in mijn G&G dus daar heb ik een lonex V2 ingestopt welke wel  goed werkte. Bij mij was het dat de feeding lip van de prowin de pin die de bbs in het magazijn houdt niet ver genoeg naar achter drukt, waardoor het alleen werkte als ik de magazijnen naar voren drukte. 

Trouwens wat robske zet is ook wel belangrijk dat de FPS totaal niks zegt over wat je range is uiteindelijk, anders zouden TM's totaal niet ver komen met hun 290 FPS out of the box. FPS zegt meer over de snelheid dat de bb het traject naar zijn doel aflegt en hoe zwaar je kan gaan qua bbs.

Allen,

Even een update, ben even naar de betere doe het zelf zaak gegaan voor enkele broodnodige zaken (dremel, teflontape,...). Ik heb dus de G&G green bucking klaar gemaakt voor een flat hop, deze in de prowin gestoken met een prommy 6.03, wat teflon tape rond de nodige zaken en 2 o ringen rond de barrel tegen de hop-up aan. Het enigste wat ik merkte is dat de clip van de prowin niet meer goed aansloot en de barrel dus kon bewegen, opgelost met wat tape.

Heb hem terug in elkaar gestoken en gechecked of de hop-up nog speling had, gelukkig zat hij muurvast, zo vast zelf dat het een pak lastiger is om de hop aan te passen, maar dit maakt het dan ook zo dat deze niet kan verschuiven ;).

Ik krijg nu consistent 318-320 fps, heb ook geen last meer van misfeeds. De FPS ligt dus zeer dicht op de stock FPS die de gun zou moeten hebben, dit lijkt me ook logisch sinds de stock barrel ook een tight bore is (dit denk ik alleszins).

FPS lijkt me goed zo, ga nu niet moeilijk doen over 30 fps, ga dit weekend even checken of hij ook daadwerkelijk goed schiet en vergelijken met de stock. Als ik geen goede resultaten krijg ga ik terug een prommy purple bestellen ende rode firefly (heb nu de doorzichtige voor 0.20 tot 0.25).

Ik hou jullie op de hoogte!

Mvg

Blijft altijd interessant om te zien, dat een veel goedkopere bucking gewoon eigenlijk altijd super werkt!

Blijkbaar hebben die prommy purple buckings heel veel liefde en aandacht nodig voor ze doen wat ze moeten doen!

Blijft altijd interessant om te zien, dat een veel goedkopere bucking gewoon eigenlijk altijd super werkt!

Blijkbaar hebben die prommy purple buckings heel veel liefde en aandacht nodig voor ze doen wat ze moeten doen!

G&G Green buckings wordt gezien als een upgrade bucking en is ook een van de buckings die kan worden aangeraden voor flat hops, oftewel niet alles wat goedkoop is is meteen minder dan de duurdere buckings. Ze zitten al standaard in de huidige G&G's oftewel als je er een koopt en naar flat hop gaat hoef je niet per se je bucking te vervangen en doe je het wel dan is het slim om de bucking te bewaren voor een replica met een echte slechte bucking.

Gisteren ben ik bij een van mijn leveranciers geweest, deze levert ook de trusight r-hops.

Voor €24,95 een setje inclusief nub. Naar zeggen van hem is deze ook zeer makkelijk in te bouwen, en goedkoper als bijvoorbeeld een purple bucking met namazu firefly.

Over een weekje heb ik vergelijkingmateriaal tussen mijn setup (purple bucking en namazu firefly) en dat van een maatje van mij (trusight bucking en nub)

Als deze positief uitvalt, en makkelijk in te bouwen is, scheelt dat snel weer 10 euro tegenover de standaard flathop build

Koop hem gewoon bij Trusight zelf ipv de hoofdprijs betalen bij AirsoftCenter en anderen. Check mijn topic over de Tru-Hop. Morgen word deze eindelijk battletested in zowel een DMR als mijn M4.

Koop hem gewoon bij Trusight zelf ipv de hoofdprijs betalen bij AirsoftCenter en anderen. Check mijn topic over de Tru-Hop. Morgen word deze eindelijk battletested in zowel een DMR als mijn M4.

Ik ben benieuwd Mata. Ik ga eerst op reis en daarna ga ik hem ook eens op een skirm testen. Moet alleen het double feed nog opgelost krijgen, maar dat komt wel goed denk ik.

En? Hoe beviel het?

Samenvatting: extreem goed in de dmr setup met een Lonex hopup, kloten in mijn assault setup met een prowin. Afgelopen week een extra lonex gehaald voor de assault en dat ziet er beter uit :).

Heb net mijne ne hele dag gebruikt indoor(prowin,gg green, firefly, prommy prec barrel), hop stond niet goed. Dus die heb ik bijgesteld, schoot toen maar 270 fps met 0.25.

Accuraat was hij wel, dus nu zien dat ik aan 350 geraak :)

Hey hey,

Heb zonet een 110m veer in mijn vfc 416d gestoken (het is de versie met de geupgrade internals, dus alles metaal en een cilinder half metal teeth).

Nu zit ik aan 400 fps met 0.20, wat teveel is dus, dus ik zal naar een m100 veer moeten gaan.

De vraag nu echter, ik merkte dat na even te testen op full auto de motor en batterij warm worden, wou even horen of dit normaal is :). Want dit had ik precies niet met de oude veer.

Mvg