Jump to content
Bockelos

Snipers bij Airsoft

Recommended Posts

Goede middag allen,

Als een niet al te ervaren airsofter wilde ik even een paar dingen duidelijk proberen te maken vooral voor mijzelf maar misschien ook voor anderen over het sniper zijn.

Wat ik tot nu toe heb gehoord is het volgende:

- Het heeft bijna geen nut, want je schiet even ver als de AEGs

- je moet per keer laden, dus je bent altijd langzamer dan een AEG

Dus wat ik vooral hoor is dat mensen zeggen doe het niet want er zit niet zo'n groot voordeel aan.

Nu zit ik een verhaaltje op youtube te lezen van een airsofter uit Amerika die vervolgens verteld dat hij vaak op grote open fields (wat we in Nederland dus vooral hebben en spelen) eigenlijk wel vaak door snipers word gepakt, en niet alleen dat maar dat vaak zijn hele team(!) door snipers word gepakt.

Nu vind ik dit opzich wel een goed punt want als mijn kennis tot nu toe iets heeft opgeleverd zou je theoretisch met een zwaardere BB en een hoge fps sniper (mag tot max 500 op het veld geloof ik) zou je toch wel verder moeten kunnen komen?

Ik heb hier belangstelling voor want Joan begint nu heel langzaam het rollenspel op het veld te begrijpen en ze heeft meerdere sniper video's in schotland op youtube gekeken (zijn bekende filmpjes voor iedereen geloof ik) en zij vind dit wel leuk om te gaan doen. Ook op deze filmpjes is te zien hoe snipers met 1-2 schoten mensen (eerder) raken dan andersom.

De grote vraag is dus eigenlijk: Is een sniper op het veld echt zo nadelig als men zegt? Want er zijn een paar filmpjes + statements die dit weerleggen.

** de snipers hebben vaak ghillie suits,etc. aan, dit is dan wel noodzakelijk om te hebben als je deze klasse zou kiezen.

Als je echt wil gaan sniperen moet je ook gameplays zoeken waar dat ook echt nut heeft. Heel vaak zie je snipers rondlopen en overal positie kiezen, zonder dat er tactisch over nagedacht is; vaak tijdens dagskirms waar velen als een kip zonder kop gaan lopen knallen. Leuk zo'n Barrett, maar je loopt met 8kg te sjouwen, mag maar 360fps schieten, en upgraden is niet handig met dat ding. Looks tough, maar dat is het. 

Heb je een goeie DTW, CTW of PTW, dan heb je met 360fps vaak een betere range dan de gemiddelde sniper die er rondloopt. Je zult echt geld moeten uitgeven aan vooral de internals. Daarmee haal je het optimale bereik uit je snipergeweer, gecombineerd met goeie bb's (vanaf .28 minimaal). Hoeveel snipers zie je te koop op diverse fora? Genoeg, omdat veel mensen het geduld vaak niet hebben om ergens te gaan liggen, op een tactisch goede plek, om de tegenstander een voor een uit te schakelen.

Ga je naar com-sim of mil-sim toe, dan heeft de sniper echt een taak: de vijand uitschakelen of bewegingen doorgeven. Vaak is daar ook een hogere fps toegestaan voor zowel AEG (GBB) of sniper en je werkt vaak met een buddy/spotter. Met een goeie upgrade en bijv. 600fps kun je makkelijk 80m halen. 

Wil je echt gaan sniperen, denk dan goed na voor je een berg geld uit gaat geven. Leen eens een sniper en een ghillie van iemand en zorg dat je tactisch voordeel hebt. Dan kan het heel leuk worden, maar 1000 bb's schiet je er niet mee. Het is wat aparts en het moet je echt liggen. 

Ik heb zelf totaal geen ervaring met snipen, maar ik weet wel dat je in Daarle voor sniper rifles een FPS grens van 450 geldt. Dat maakt het misschien al wat leuker. Wat mij persoonlijk zou irriteren is begroeiing. Als je je positie niet goed uitzoekt hebt je weinig aan je extra bereik want vroeg of laat zit er een takje of een bos bladeren tussen.

Scherp schieten is een omstreden concept binnen airsoft maar desalniettemin interessant. Waarschijnlijk niet zo heel geschikt om mee te beginnen maar wie weet als je ervaring hebt. Ik lees veel op het volgende forum met de vanzelfsprekende URL: http://www.airsoftsniperforum.com/

Een niet altijd even sympathiek forum maar desalniettemin packed met handige info en tutorials. Zo vind je hier topics over de meest geschikte AA's, bergen info m.b.t. tuning en parts vaak gesorteerd per replica en ga zo maar door. Er zijn ook praktische topics die uitwijden over de basics.

Er zijn zonder twijfel meer fora maar ik vind deze peroonlijk het vermelden wel even waard. Als je een beetje rondkijkt kan je al snel een beetje een idee krijgen wat het betekent om te gaan scherp schieten binnen de airsoft sport.

Op dat airsoftsniperforum.com vond ik een aardige how-to guide voor het upgraden van je sniper rifle. Het artikel begon met de geweerkeuze en wat bleek: de spotgoedkope Jing Gong BAR-10 (nog geen $ 100 in de VS) is een uitstekend platform. Het is niet alleen een heel fatsoenlijk appraat zónder upgrades, er zijn ook nog eens ontzettend veel onderdelen voor te vinden om de prestaties te verbeteren. De Tokyo Marui VSR-10 kost bijvoorbeeld $ 290, maar als je die $ 190 verschil in onderdelen voor je BAR-10 stopt, dan heb je aan de BAR-10 een zwaar superieur geweer voor hetzelfde budget.

http://www.youtube.com/watch?v=O0KiqWXPBpU

Voor de sniper freaks onder ons mooie review van een mooie replica voor slechts 299 dollar (€221,21) heb je een heuse Shell ejecting sniper rille.

Erg super realistisch natuurlijk, maar vreselijk irritant in een skirm. Steeds je shells kwijt, vol zooi etc. Milsim zou het wel een optie kunnen wezen, maar ook dan moet je steeds op je hulzen letten

Ik heb zelf een Dragunov als sniper.

leuk ding,zonder upgrades haal ik een verticaal staande spoorbiels op 70m

Sniperen is leuk,maar meer in Daarle en in Gasselte.

Daar is een sniper tactisch omdat hij bepaalde objectives kan uitvoeren en hij is handig voor de Intel.

Sniperen houdt in dat je kruipt en sluipt,je moet zo min mogelijk beweging zien van een sniper.

lig jij als sniper in positie,en je hebt als objective om een CO uit te schakelen die straks langs komt,laat dan al het andere volk voorbij gaan,en veraad je positie niet.

Want schiet jij 2 tango's,dan roept de rest al dat er een sniper ligt,en gaat jouw objective een andere route volgen.

sniperen bij bijv. Balls & Arrows,is not done.

daar loopt zoveel volk op een klein oppervlakte,waardoor jij je als sniper niet goed kan verstoppen en sluipen.

sniperen is leuk,maar verwacht geen bonk actie,want dan moet je als marksman met een squad mee gaan lopen,en kom je er al snel achter dat je het onderspit delft met je constant herlade .

Toen ik voor het eerst met Airsoft in aanraking kwam wou ik direct een Snowwolf m24 aanschaffen. Ik was helemaal verkocht als de rol van sniper, mede door de epische filmpjes van vavan56. Maar omdat ik in de randstad woon is de rol van sniper verre van ideaal en heb ik uiteindelijk mijn focus op CQB gericht.

Ben momenteel zelf ook bezig met het verdiepen in  snipers aangezien mijn volgende project een MK46 en een VSR-10 word. 

Het zal voor mij een TM PRO VSR 10 worden of de JG BAR 10. Zal wat gaan skirmen om een gevoel te krijgen en te ondervinden of ik met deze rol verder wil gaan. Aangezien 500-700 EUR aan upgrades het gevolg is. (Mijzelf kennende word het wel meer, LOL.) 

Nu verwacht ik de wereld er niet van en zal ik mazzel hebben als ik een beetje consistent 20-30% meer bereik heb dan de gemiddelde AEG, maar goed.

Op veel fora word de VSR 10 aangeraden als basis en word het schijnbaar gezien als de M4 onder de snipers.  Ik wil dus voor de TM Pro VSR 10 gaan voor een wat betere externe kwaliteit en wat betere kwaliteit interne onderdelen of een JG BAR 10 die 100-150 EUR goedkoper is maar extern/intern minder. (In allebei de gevallen zijn upgrades in de toekomst nodig.)

Veel van mijn informatie heb ik uit deze topic/forum vandaan: http://www.airsoftsniperforum.com/41-vsr-rifles/10635-ultimate-guide-your-vsr-10-a.html

Beter laat dan nooit.. sorry mannen.

De JG-BAR 10 is voor zijn prijs een leuk hebbedingetje.

Hij schiet circa 400FPS stock en wordt zonder scope geleverd.
Een mid-range scope van €40-80 doet al wonderen en maakt het geheel een aangename ervaring om te gebruiken.

Nu kan ik niet veel kwijt over hoe hij in praktijk werkt, ik heb amper een half uur in een skirm er mee gespeeld.
Redenen hiervoor zijn gebrek aan upgrades en een vrij stroeve bolt action.
Dit laatste heb ik al geprobeerd te verhelpen met Froglube op de bewegende bolt te smeren, maar het heeft niet mogen baten.
Ik heb helaas ook geen vergelijkingspunt, maar voor mijn gevoel is de actie veel te zwaar.

Qua prestatie ken ik alleen de "backyard plinking" ervaring.
Wat dat betreft is hij stock redelijk accuraat en een genot om te gebruiken.

De externals laten niet veel te wensen over, omdat alles solide aanvoelt en er geen gerammel is te vinden afgezien van de slingpoints.

Gezien de prijs (ca. €100) kan je niet echt mis gaan, ook al schaf je 'm aan voor de grap.

Heb zelf de WELL MB4409(D) aangeschaft .... Simpele reden is dat er een scope en bipod bijkwamen voor €105,- (-30% korting). Nou snap ik heel goed dat dit geen optimale (en waarschijnlijk beroerde) kwaliteit zal zijn maar ik zal er de 14e lekker mee experimenteren en dan weet ik meteen of snipen wat voor mij is. Zo niet dan kan hij voor weinig weer weg of staat hij gewoon voor de sier in de kast. 

Wat ik weet van airsoft sniping, zijn eigen ervaringen met mijn Maruzen APS-2 met PDI upgrades zoals; spring, barrel, hop unit, bucking en barrel stabilizers én 0.33gr bbs (gezien alles minder dan 0.30gr echt nutteloos is)

Een budget BASR kopen is leuk en het upgraden daarvan is leuk. Maar een Maruzen kopen van rond de €250,- is andere koek zowel qua looks als qua stock performance. De eerste keer dat ik deze gebruikt heb was op balls and arrows met alleen een nieuwe spring (440fps) en de rest stock (dus stock barrel, hopup etc.) en ik schoot menig "geupgrade" aeg er al uit. Sowieso qua consistentie. Iets wat met een stock WELL niet snel gaat gebeuren.

Nu met upgrades zit ik rond de €400,- en heb ik een goede BASR (lees: goed, niet perfect) welke op 80m nog best accuraat is.

Koop je een WELL of een JG, dan vervang je al snel zo goed als alles intern. Want een sterkere veer en een stock triggerbox staat gelijk aan kapotte triggerbox. (mijn stock triggerbox van maruzen houd het al een aantal skirms perfect met 460 fps inmiddels) Maruzen heeft stock al wat betere kwaliteit internals en je hoeft niet meteen alles te vervangen.

En verder is airsoft sniping een vak apart en dit "probeer" je niet even snel, daar je met een stock apparaat simpelweg niet de range en accuratesse hebt. Dit is tevens de reden waarom de fora en marketplaces overvol staan met sniper platforms. Men koopt een sniper (geloof het of niet, vaak met een CoD no scope 360 headshot achtergrond) en denkt dat ze op 80 a 90 meter even mensen kunnen raken en zo de game ownen. Die vlieger gaat helaas niet op. Een sniper platform word pas interessant met minimaal een nieuwe barrel, spring, en hop unit + bucking, dan kom je vaak verder als de geupgrade aeg en is hij meer accuraat op de long run. En je hebt 2 soorten snipers types in mijn visie, de scout en de assault sniper.

De Scout; Deze doet de taak van recon, ligt vaak lang stil en bedient de rest van zijn team met informatie over enemy movement. Schiet vaak alleen met een high value target of een tactisch schot om bv de aandacht van het flankende squad af te halen.
Assault sniper; Loopt mee met de squads en blijft een klein stukje terug om zo de lastig te bereiken tango's te elimineren, grote kans om gepakt te worden en je schiet meer.

Moraal van het verhaal of TL;DR:
Een airsoft sniper is een vak apart en is iets wat je niet even probeert, en het verschil tussen een budget of goed merk is niks meer dan stock performance en kwaliteit van internals.

Je kan met een budget sniper méér range en accuracy halen dan een goed merk als je er maar genoeg euros in stopt. Dit zelfde geld voor een goed merk, hoe meer upgrades hoe beter.

Fototje van mijn Maruzen APS-2 met M1911 MUE

unnamed.jpg

Hoi allen ik weet niet waar dit valt dus mocht ik het verkeerd doen excuses.

De laatste keer dat ik buiten speelde op een veld in nl had ik niet zn geweldige dag het veld is 9/10 leuk maar die dag was dus minder

Ik zelf heb dus een electrische dmr.

Het veld heeft de regels van de nabv 1 op 1 overgenomen een dmr tot 450fps hoeft geen delay te hebben maar wel de afstandsregel van 15meter.

Sochends dus de grono ik kom bij de marshall met mn dmr(hij schiet 400fps op 0.2 en heb geen auto) hij komt dus naar me toe en zegt dat ik delay moet hebben ik zeg eerst dat de nabv dus die regel heeft en iemand anders springt in en de baas springt ook in enfijn ik mag gewoon het veld in top zou je denken totdat dus mn dmr als een onding dus over vliegt bij de tegenstander.

Spel begint ik word gespot afgeschoten neem mn hit en als ik aanstalte maakte om terug lopen hoorde ik het volgende:kijk daar loopt die cheater met zn dmr.

Ik ben niet kwaad geworden maar ik kan het ergens toch niet loslaten

Wat vinden jullie van mijn reactie door gewoon weg te lopen en het te laten (maak ik het te groot?) hebben jullie tips om met dit soort dingen beter om te gaan?

(mn dmr is niet snel btw gewoon rustig de trekker overhallen en bij missen gelijk nog een keer)

Gewoon zoals je gedaan hebt de eer bij jezelf houden. Er zijn genoeg spelers in een veld die niet alle regels weten. Komt nog bij het voor een DMR per veld kan verschillen. Niet te zwaar aan tillen, ze weten niet beter.