Jump to content
AAC

Review: CM Laser bore sighter

Recommended Posts

Laser bore sighter

Eens wa anders deze keer , heb me 's deze laser bore sighter van bij Airsoftpeak aangeschaft.

Leek me wel een handige tool, om de Airsoft replica af te stellen.

In de RS wereld is dit trouwens ook al langer in gebruik, deze tool stelt je in de mogelijkheid je scope precies te "zeroen" zonder dat je een schot

moet lossen, je projecteert de laserdot op een speciale target , dmv calculators kan je dan ook eventueel instellingen maken voor langere afstanden.

Op deze manier zal je scope instelling best al vrij accuraat zijn tov het reele schot beeld,  (op voorwaarde dat je barrel ok is uiteraard  ;) )

Nu dacht ik dat deze laser calibrator voor Airsoft replica's mogelijk nog practischer zou kunnen zijn, hier hebben we namelijk ook met de hop up

rekening te houden die de precisie mede bepaald, en ook dient afgesteld. 

...........................................................................................................................................................................................................................................................................

De laser bore sighter set zelf

Heb ik van bij Airsoftpeak voor €12.3 ,  der wordt verder geen merk vermeld, het setje komt compleet met 3 knoopcel batterijtjes, schroevendraaier, inbussleutel  7 verschillende barrel inserts, en de laser calibrator zelf, de calibrator en battery case zijn vervaardigt uit geanodizeerd aluminium

Al de onderdelen zitten in een degelijk plastic opbergdoosje met foam onderverdelingen,

welke eigenlijk best wel een beetje zouden vastgekleefd mogen zijn, Een handleiding en target is helaas ook niet bijgevoegd !

dsn3re8.jpg

JtuzRgO.jpg

...........................................................................................................................................................................................................................................................................

De battery case,  annex on off switch

is zeer basic doch ingenieus uitgevoerd , de battery holder is niet meer dan een "tonnetje" welke de 3 knoopcelbatterijtjes kan bevatten.

vervolgens dien je deze in de laser calibrator zelf te plaatsen, naargelang hoe je het houdertje in de calibrator draait,

zorgt het nokje dervoor dat het electrisch contact gemaakt, of verbroken wordt , erg basic maar doeltreffend !

Let wel op het tonnetje zou der door eventuele schokken wel kunnen uitvallen !

2brOzWL.jpg

eNfFe8b.jpg

de laser calibrator 

Eens de batterijhouder is geplaatst kan de laser aangezet worden, dit is een - relatief netvlies veilige- 5mw red laser  ;)

Doch Wiki vertelt het volgende :

Class III a

Lasers in this class are mostly dangerous in combination with optical instruments which change the beam diameter or power density, though even without optical instrument enhancement direct contact with the eye for over two minutes may cause serious damage to the retina. Output power does not exceed 5 mW. Beam power density may not exceed 2.5 mW/cm2 if the device is not labeled with a "caution" warning label, otherwise a "danger" warning label is required. Many laser sights forfirearms and laser pointers commonly used for presentations are in this category.

mluzow0.jpg

i0arhBx.jpg

Belangrijk om weten De laser bore sighter is niet gecalibreerd, en dit is ook niet vermeld !!!

Hiervoor heb je de het meegeleverde inbusleuteltje nodig , welke in de vier inbuschroefjes past waarmee je de laser zelf kan gaan calibreren/afregelen.

Nu klinkt dit ook weer veel gewichtiger dan het eigenlijk is, zelf heb ik dit makkelijk kunnen oplossen mbv een lange draaibank, ik heb er een klein videootje van gemaakt, welke volgens mij duidelijker is dan het proces proberen uitschrijven  :)

WACR42U.jpg

Nu zullen de meeste onder jullie wel geen lange draaibank ter beschikking hebben, in dat geval kan je ook de calibrator hetzij in je replica inner barrel, zelf  -welke je op zijn beurt onbeweeglijk dient op te stellen-  het zij in een losse innerbarrel, of stukje precieze buis plaatsen.

Door nu telkens met je calibrator 180° te draaien, kan je de laserdot -geprojecteerd, op een target - gaan afregelen tot deze niet meer afwijkt.

Replica calibreren

Nu de bore sighter zelf is gekalibreerd, kunnen we eindelijk de replica der bij gaan nemen, de bore sighter dient nu zo precies mogelijk in de boring worden aangebracht,  dit kan mbv de meegeleverde barrel inserts , in verschillende afmetingen 

( je kan de calibrator dus ook voor andere calibers gebruiken)

De minimum Ø bedraagt 4.3 mm !

f2KCaph.jpg

puwHkgb.jpg

Let wel de kleinste inserts dien je mogelijk nog wat te ontdoen van "mold seems" mogelijk kunnen ook de schroefjes wat te lang zijn, waardoor ze  niet diep genoeg in de stem van de calibrator gedraaid kunnen worden, en waardoor je de insert niet ver genoeg kan openen !

WMhDYzh.jpg

Het uiteinde van de "stem" is taps,  als je de insert met het schroefje nu aandraait, over de "stem", kan deze openen tot deze precies in je barrel past.

k6O4XzC.jpg

Uiteindelijk komt het er dan zo uit te zien.

qIoc7a8.jpg

Om een zo stabiel mogelijk platform, en beeld te hebben

maakte ik eerst deze supports, welke eenvoudig op een Workmate kunnen ingespannen worden op gewenste afstand van elkaar.

De achterste maakte ik tevens verstelbaar in de hoogte om de replica precies te "levellen".

nLvxFiZ.jpg

co6FdVv.jpgURpr8JF.jpg

RVkq6YR.jpg

InwrbEK.jpg

Vervolgens knutselde ik er nog snel een target- box bij  :P

OdCzz4o.jpg

DC33iCf.jpg

Welke ik vervolgens 15 m verder plaatste,  en uilijnde met de (gelevelde replica)

y4O8176.jpg    

Indien je nu de trekker overhaalt zie je perfect waar de BB's ten opzichte van de hartlijn, van je innerbarrel terechtkomen, in mijn geval blijken deze enkele centimeters links uit te komen ?!  ( een duidelijke foto ben ik ik hiervan helaas vergeten maken)

Ook kwam ik der zo achter dat het reticle van mijn Element EXPS-3 niet laag genoeg geregeld kan worden !

En ook dat de laser dot van de Element LA-5 zo'n 13 centimeter te hoog blijft staan in de laagste positie !

oU4TDjp.jpg

D9BMAj8.jpg

Aangezien ik deze review in de eerste plek aan de laser bore calibrator zelf wil wijden ga ik verder niet in gaan op de problemen met EXPS-3 , en LA-5

Indien je de afstand tussen bore sighter/replica, en target nu kan/gaat vergroten tot de effectieve range kun je met deze tool wellicht je hop up meer precies gaan instellen,  eens je zeker bent van je replica, kan je vervolgens ook eventuele andere sights & scopes gaan afregelen zonder dat je direct naar de "shooting range" moet , Ik weet niet wat jullie van deze tool vinden, maar ik vind het toch best een handig, en practisch instrument.  

Pros & cons

+  Prijs                                                    - laser niet gecalibreerd

+  Complete set voor meerdere Ø     - Geen handleiding en target meegeleverd

+ Stevige ALU constructie                   - Afwerking van de inserts

+ Practische tool

+ Batterijen inbegrepen

2.JPG

Hier heb ik ook al eens naar gekeken, maar ik vraag me af hoe het uitpakt op langere afstanden, aangezien onze BBs niet kaarsrecht gaan.

Kun je het eens buitenshuis proberen? :P

Hier heb ik ook al eens naar gekeken, maar ik vraag me af hoe het uitpakt op langere afstanden, aangezien onze BBs niet kaarsrecht gaan.

Denk dat je het ook als een soort "voorinstelling" of hulpmiddel  moet zien het magnus effect treed idd pas op na enige afstand he ?!

Hoe verder je dus het target kan gaan zetten hoe beter resultaat je zal hebben,  Je ziet wel direct duidelijk hoe je bb's vliegen tov de hartlijn van je replica ! 

Ook makkelijk denk,  eens je Hop is ingesteld, kun je wel makkelijk eventuele andere scopes calibreren. 

Kun je het eens buitenshuis proberen? :P

Wil jij graag nog eens de Belgische POSA eenheden bezig zien, bij mij in de straat ofzo ? :lol:  

Ik heb een goedkoop dingetje via AliExpress besteld laatst om te proberen. Voor 10 euro inclusief verzending is dit wat je krijgt:

tt5jDgxl.jpg

:D

Zo uitvoerig als AAC was het testen dus zeker niet, want echt kwaliteit verwachte ik er niet van. We zijn begin van de avond een boeren erf op gegaan om te testen, maar de laser was al erg slecht zichtbaar op 20-40 meter, daarna onmogelijk te spotten.

Bij een volgende keer testen zal ik hem nog eens meenemen om wat uitgebreider te testen.