Jump to content
Laurens

VOG bij inschrijving NABV

Recommended Posts

Ik zit al een weekje of wat te wachten tot men bij de NABV de boel regelt en vraag me af of je zonder pas ook je replica kan aanschaffen. En ik bedoel specifiek zonder pas want ik ben volgens mij na alle controles en goedkeuringen en betaling gewoon lid. En volgens mij moet je lid zijn van de NABV. Het feit dat er een pasje wordt opgestuurd om dit lidmaatschap onderweg aan te tonen is toch secundair?

Of .....

@tvb; kleine correctie. Zonder lidmaatschap (en het bijbehorende nummer) is dit verboden. Een pasje hoeft dus niet per se als je je nummer weet. En dat staat in MijnNABV.

Afhankelijk van de winkel willen ze een foto van de pas. Een aantal winkels wil het nummer zodat ze dat op de pakbon kunnen schrijven voor de douane. De douane doet bij mijn weten een check op naam/adres/lidmaatschap nabv nummer.

Martijn

Goed ... 28-02 VOG goedgekeurd ... 16-03 hebben ze eindelijk het automatisch incasso geïnd .. maar .. nog altijd de betaalstatus niet bijgewerkt .. In dit tempo wordt het eigenlijk wel heel erg vervelend dat je van alles wilt maar niks kan :(

Dus ... ben nog altijd aan het wachten totdat deze organisatie eindelijk de status update .. dan mijn pas toestuurt en dan kan ik eindelijk eens een replica aanschaffen!!!!

Guest Kevin

Ik heb een vraagje aan jullie airsoft experts en amateurs.

Ik ben 25 jaar oud en ik ben in het verleden enkele malen met justitie in aanraking geweest. Dit ging om lichte vergrijpen zoals graffiti, maar ook "bedreiging" (verbale confrontatie) en "wapenbezit" (BB-gun uit griekenland)

Mijn laatste vergrijp is inmiddels meer dan 5 jaar geleden en sinds mijn wilde puberjaren met in niet meer met politie/justitie in aanraking gekomen. School afgemaakt, vaste baan etcetera.

Mijn vraag is: "Kan ik deze sport ooit nog legaal beoefenen?" of denken jullie dat ik dat voor mezelf onmogelijk heb gemaakt door een paar domme jeugdige misstappen?

Ik weet dat ik een VOG kan aanvragen en dat een onafhankelijke commissie op basis van gegevens gaat beoordelen of ik hier geschikt voor ben. Zijn er meer mensen die hier ervaringen mee hebben of moet ik het gewoon helemaal vergeten omdat ik op mijn 16e een keer gepakt ben met een speelgoed pistooltje uit Griekenland?

Ik kan me voorstellen dat misdrijven als wapenbezit en bedreiging je per direct diskwalificeren voor deze sport. Maar in hoeverre wordt er gekeken naar de omstandigheden en verjaring? Kun je bij je gemeente een gesprek aanvragen of wordt je per direct afgekeurd op basis van gegeven?

Vriendelijke Groet, Kevin

Het broertje van een vriendin van mij is net uit de bak. Hij had een VOG nodig voor een sollicitatie. Ik dacht dat kun je vergeten. Hij heeft er toch een gekregen.

Ik zou zeggen vraag hem aan en je weet het snel genoeg. Meen mij iets te herinneren dat ze alleen naar de laatste 3 jaar kijken.

In elk geval veel succes.

Het broertje van een vriendin van mij is net uit de bak. Hij had een VOG nodig voor een sollicitatie. Ik dacht dat kun je vergeten. Hij heeft er toch een gekregen.

Ik zou zeggen vraag hem aan en je weet het snel genoeg. Meen mij iets te herinneren dat ze alleen naar de laatste 3 jaar kijken.

In elk geval veel succes.

En ook voor welke omstandigheid je hem aanvraagd. Sta je als (vuur)wapengevaarlijk te boek, dan zal je hem nu bv niet krijgen. Of nouja, je krijgt een afwijzing.

Guest Kevin

Oke dan maar gewoon aanvragen op goed geluk.

Enige waar ik me zorgen om maar ik dat ik dus wel wapenbezit op m'n strafblad heb door een luchtpistool jaren geleden.

Ligt wel erg dicht bij Airsoft dus maar even afwachten

Toch bedankt voor de reacties!

Als ik goed geinformeerd ben vragen we voor Airsoft dezelfde verklaring als voor een schietvereniging; Een VOG schietsport. Onderstaand stuk stond op de KNSA site.

Voor de aanmelding van nieuwe schutters van 16 jaar en ouder, zijn KNSA-verenigingen, conform artikel 9 van het Huishoudelijk Reglement van de KNSA, verplicht een originele Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) over te leggen. De afgifte van deze VOG is verbonden aan een screeningsprofiel dat door het Ministerie van Veiligheid en Justitie is opgesteld. Dit screeningsprofiel houdt in dat het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG) dat deze verklaringen afgeeft, aan de hand van dat screeningsprofiel, beoordeelt of de betrokkene wel of geen verklaring krijgt.

In veel sectoren en beroepsgroepen wordt een VOG vereist. Het Ministerie van Veiligheid en Justitie hanteert per sector een eigen profiel. De voorwaarden voor afgifte van een VOG en de daarop van toepassing zijnde procedures zijn neergelegd in beleidsregels. Die beleidsregels zijn inmiddels per 1 maart 2013 gewijzigd. Daar waar voorheen voor de afgifte van een VOG voor leden van schietverenigingen vier (4) jaar werd teruggekeken, wordt nu acht (8) jaar teruggekeken. Kortom: de voorwaarden voor de afgifte van een VOG zijn strenger geworden dan voorheen.