Jump to content
AAC

Cylinder polishing mod.

Recommended Posts

Ter voorbereiding van het uiteindelijke upgraden van m'n Specna SA-G01 gearbox.

ben ik wat onderdelen aan't verzamelen en bekijken, en ik had nog deze Element B-type stainless cilinder liggen.

Echter toen ik deze wat  nader ging bekijken, bleek de interne afwerking eerder aan de ruwe kant  :(

zeker wanneer ik dit door m'n magnifier standje ging bekijken leek ik wel op de maan  :D

Dit is echter uit den boze is, voor de goede werking van een pneumatische cilinder,  omwille van : 

• Airseal  (luchtmoleculen kunnen mogelijk langs de oneffenheden ontsnappen, tussen O-ring en cilinderwand )
  • Weerstand (het ruwe oppervlak heeft een hogere wrijving tov de O-ring)
  • Slijtvastheid (het ruwe oppervlak van de cilinderwand zal de o-ring sneller verslijten)

2B4vrsc.jpg

0wl16hW.jpg

Beetje moeilijk vast te leggen op foto wel !

...........................................................................................................................................................................................................................................................................

Zodus besloot ik een Cylinder "polishing job" te gaan doen  :P

HgsowvP.jpg

1. Aangezien het oppervlak net iets te ruw was om direct te lijf te gaan met de polijstvilt, en pasta maakte ik eerst een "sanding tooltje" poepsimpel, gewoon stukje draadstang verdikt met ducttape tot de juiste Ø en vervolgens omwonden met #1000 waterproof polishing paper.   Vervolgens de cilinder zéér voorzichtig met een doek in de bankschroef gespannen (vervorming), en met overvloedig water de cilinderwand  geschuurd annex gepolijst. dit gaat overigens vrij snel hoor !                                                                                                                                    
  2.  Vervolgens  de grote viltstift gemonteerd , en met polijstvet de boring nog fijner gepolijst, hierbij wel oplettend dat de cilinder niet te heet wordt, let op dit gaat héél snel gezien de dunne wand ! dit om eventuele vervorming van het rvs te voorkomen, rvs is hier zéér gevoelig voor                               
  3. Ten slotte met het zachte vilten "buffing wiel" in de "Dremel" de cilinder netjes helemaal finaal opgepoetst !

4pamUWy.jpg

Het eindresultaat is zeker voelbaar, en zelf duidelijk op de foto's lijkt mij ?

Dit lijkt mij een betrekkelijk eenvoudig "modje",  voor iedereen haalbaar, en welke toch wel bevorderlijk moet zijn

voor het algemene welzijn, en goed functioneren van de AEG gearbox  :)  

Oh ja ik polijste ook een beetje het pinion geartje van m'n Element high torque motor

LcJX6hk.jpg

waarom polijst jij je pinion gear???

en met wat jij allemaal maak wel eens na gedacht over een hangmotor ipv een dremel. wil die van mij nooit meer inruilen voor een dremel.

en met wat jij allemaal maak wel eens na gedacht over een hangmotor ipv een dremel. wil die van mij nooit meer inruilen voor een dremel.

Bij een tandwieloverbrenging heb je

.1 weerstand van de draaipunten van de as (dit lossen we op met lagers) 

.2 weerstand door de onderlinge wrijving van de tanden op elkaar.

Door deze afrolvlakken zo glad mogelijk te maken verminder je de weerstand, en ook het geluid !

Dit wordt reeds toegepast op grotere schaal tandwieloverbrengingen.

Nu geef ik best toe,  dat ik zelf betwijfel,  of dit merkbaar resultaat gaat opleveren met zo'n Airsoft AEG gearboxje  <_<

Maar baat het niet dan schaadt het ook zeker niet , ik ga het proberen met alle gears trouwens

En je moet toch wat met je vrije tijd he  ;)

Hangmotor mm... handig ja , maar zo veel "Dremel" ik nu ook weer niet  :)

Hangmotor gaan ook 6mm freesjes in ik vind het een geweldig apparaat.

En kosten zijn net zo hoog of goedkoper dan een echte dremel.

En traploos geregeld met voetpedaal.

ik heb mn hele gearbox van mn ptw gepolijst, geeft ook gewoon 1 rps meer :P

of dit bij een aeg ook zo gaat zijn betwijfel ik omdat de gears van een ptw gb veel strakker zitten dan een aeg gearbox waar veel meer speling is, zelfs bij een perfect geshimde gb. Het kan echter nooit kwaad en ziet er echt vet uit :P

ik heb mn hele gearbox van mn ptw gepolijst, geeft ook gewoon 1 rps meer :P

of dit bij een aeg ook zo gaat zijn betwijfel ik omdat de gears van een ptw gb veel strakker zitten dan een aeg gearbox waar veel meer speling is, zelfs bij een perfect geshimde gb. Het kan echter nooit kwaad en ziet er echt vet uit :P

Zo zie je maar he, draait hij der trouwens niet wat stiller door ?   ;)

Maar wat bedoel je met veel strakker ? het zijn beide tandwieloverbrengingen, en daar dien je sowieso,  ten allen tijde de Rolcircel (pitch) te respecteren

Het shimmen dient om de axiale speling c.q. vrijlopen van de gears te garanderen, tov de gearbox wanden.

Van zodra dit correct gebeurt is nemen de lagertjes de resterende rolweerstand voor hun rekening. 

Vervolgens heb je de wrijvingsweerstand van de tanden tegen elkaar, door deze glad te polijsten verminder je deze ook , in combinatie met een teflon based lubricant.

Nu heeft zo'n PTW ook een ander systeem denk he ? en dit zal naw wel wat hoogwaardiger zijn , maar lijkt me verder toch wel een vergelijkbaar systeem.

En ik denk dat het rendement op deze kleine schaal maar moeilijk vast te stellen zal zijn ?

Enfin we zullen het zien, 

GearDescFig2.png

Zo zie je maar he, draait hij der trouwens niet wat stiller door ?   ;)

Maar wat bedoel je met veel strakker ? het zijn beide tandwieloverbrengingen, en daar dien je sowieso,  ten allen tijde de Rolcircel (pitch) te respecteren

Het shimmen dient om de axiale speling c.q. vrijlopen van de gears te garanderen, tov de gearbox wanden.

Van zodra dit correct gebeurt is nemen de lagertjes de resterende rolweerstand voor hun rekening. 

Vervolgens heb je de wrijvingsweerstand van de tanden tegen elkaar, door deze glad te polijsten verminder je deze ook , in combinatie met een teflon based lubricant.

Nu heeft zo'n PTW ook een ander systeem denk he ? en dit zal naw wel wat hoogwaardiger zijn , maar lijkt me verder toch wel een vergelijkbaar systeem.

En ik denk dat het rendement op deze kleine schaal maar moeilijk vast te stellen zal zijn ?

Enfin we zullen het zien, 

GearDescFig2.png

ja ik bedoel ook de wrijving tegen de zijkanten van de gears en tegen de wanden. Deze zitten namelijk met zeer weinig speling in elkaar en ik heb t idee dat polijsten toch een stuk scheelt

ja ik bedoel ook de wrijving tegen de zijkanten van de gears en tegen de wanden. Deze zitten namelijk met zeer weinig speling in elkaar en ik heb t idee dat polijsten toch een stuk scheelt

In geval van kogellagers hoort het zo te zijn dat de shim enkel op de binnenring ligt , aangezien deze meedraait heb je dan geen axiale wrijving.

Als je glijlagertjes hebt zal het zeker zinvol zijn . 

De vilten polijstschijfjes , en pasta, de schuurrolletjes zijn te grof.

Daar moet je zelf een tooltje voor maken zoals je kan zien op de foto.

Thanks, ik zie het al heb deze guide gebruikt: http://www.airsoftsociety.com/forums/f10/my-comprehensive-beginners-guide-opening-gearbox-first-time-32341/, daar zeggen ze alleen met de vilten polijst de cylinder te doen, zoals jij zegt. Ik had het alleen niet correct gelezen maar voor de gearbox gebruiken ze daar wel een borstel opstuk met polijstspul, zou ik daar dan de stoffen voor moeten pakken of een andere?

Mooie guide , nice find  ;)

Voor de inwendige delen van de gearbox gebruikt hij eerst de koperborstel, en vervolgens de viltschijf.

Het lijkt me wel opletten dat je niet te veel hoeken gaat afronden (zinc alloy is echt boterzacht) die scherp moeten blijven.

denk ik bijvoorbeeld aan de boringen waar de lagertjes in passen