Jump to content
John Snow

3D-geprinte keymod rails

Recommended Posts

Beste mede-airsofters.

Omdat ik toch wel erg geïnteresseerd ben in het DIY met betrekking tot het 3D-printen van airsoft materialen, ben ik zelf ook eens wat gaan proberen. Middels deze post, wil ik jullie op de hoogte houden van de progress Ik heb op dit moment twee keymod rails (bij taiwangun gekocht), waar ik totaal niet tevreden mee ben. Dit zal hoogstwaarschijnlijk komen door de minder goede kwaliteit van de rails. Een belangrijk deeltje is gebroken waardoor de rails niet vastgezet worden. Het onderdeeltje moet er namelijk voor zorgen dat de rails niet verder naar achter kunnen. Ik ga nu een experiment doen met een andere manier van vastzetten. Een soort van kliksysteem. dit is een stuk steviger en alles zal niet snel bewegen.

12-3-2016

Vandaag heb ik een Keymod section ontworpen voor mijn pressure switch van mijn flashlight. Het bijgeleverde klitterband vond ik maar niks, dus besloot ik maar eens een poging te wagen tot het 3D-printen van dit soort producten. Ik heb het idee achter de Keymod wat veranderd, dit zul je dadelijk ook in de foto's hieronder zien. In het bovenste gedeelte van dit ontwerp 'het bakje' heeft aan de onderkant de gaten gemaakt voor de Keymod sections. Door aan de binnenkant van mijn railsystem het 'Klik-plaatje' te schuiven, kan ik op deze manier het bakje er zo bovenop klikken. Zo heeft het geen speling en zit het goed vast. Misschien dat ik dit later vast zal lijmen als ik eenmaal de juiste positie heb gevonden en het goed werkt.

Ook al is het niet het meest ingewikkelde ontwerp, het is toch weer leuk om in Solidworks te werken na een jaartje afwezigheid.

Komende week ga ik deze stukjes uitbrengen. Ik zal je verder op de hoogte houden.

Rtyb6dg.png

q68jDgB.png

dFA9M0J.png

qtd0dr1.png

Update 24-3

De 3D-geprinte onderdelen zijn eindelijk binnen. Het duurde wat langer dan ik had gedacht, maar het is toch goed en tegen een mooie prijs gemaakt. Het is sterk maar flexibel materiaal; exact wat ik nodig had.

Rv5Sswe.jpg

XvsPDEk.jpg

Ik ben vergeten losse foto's te maken van de onderdelen. Ik heb voor het fitten, maar een klein beetje hoeven te schuren. Nu zit het als een muur vast. Mijn pressure switch past er perfect in!

Het bedrijf waar ik het heb laten printen ga ik een mail sturen i.v.m. het zoeken van een stageadres voor volgend jaar. Het lijkt me een interessant bedrijf om stage bij te lopen. 

Ik ga in ieder geval vaker dit soort DIY klusjes uitvoeren.

ik ben zelf ook bezig geweest met wat 3D DIY airsoft gerelateerd printwerk, maar ik moet zeggen dat ik toch nog niet echt zo erg te spreken ben over de kosten/kwaliteit hiervan.

Heb dit bij externe bedrijven gedaan, maar ben er nu wel achter dat er een percentage krimp in het materiaal zit, waardoor je dus eigenlijk eerst een proefversie zou moeten printen om te zien hoe groot het percentage krimp is en vervolgens daarop je ontwerp zou moeten aanpassen. Maar dat gaat je dan weer flink wat geld kosten en dan gaat de lol er toch wel weer snel af, althans voor mij wel. En zelf een printer aanschaffen is ook weer niet rendabel, omdat je geen grote hoeveelheden onderdelen zelf gaat lopen knutselen.

Ook de afwerking van kleine details vind ik behoorlijk belabberd. Ik had bijvoorbeeld een batterijhouder met deksel voor een 9V blok gemaakt die ik op mijn RIS rail kon schuiven, maar daar moest ik nog flink op los met een vijl om alles passend te krijgen en al het materiaal weg te halen wat op plaatsen zat waar het niet hoorde.

Het ziet er misschien ruw uit, maar het zit moervast, terwijl het toch mogelijk is om hem heelhuids weer uit elkaar te halen. De pressure switch gaat er perfect in. Ik ben er heel tevreden mee en vind het ruwe wel meevallen :)