Jump to content
AAC

Review EOTech EXPS-3-2 (Element) under construction

Recommended Posts

De EOTech EXPS-3-2 

Uit de  XPS serie

Is de nieuwste generatie hws (Holographic Weapon Sights) van EOTech, bij de ontwikkeling is rekening gehouden met recente ervaringen van de US fighting forces, tegenwoordig zien we dan ook nog overwegend deze EXPS-3 sights , bij de US SOF als vervanger van de iconische 553 uit de SOPMOD block II kit, (je kan trouwens m'n review van de Element 553 replica hier zien)

rtOIHyK.jpg

De voornaamste verschillen

• zijn in de eerste plaats het andere battery compartiment, bij de 553 liggen de batterijen in de lengetas van het wapen, welke issues nav de recoil kan opleveren, ook is het afsluitsysteem met de hefboom niet echt afdoende,  bij de XPS modellen werd dit opgelost door het batterijcompartiment dwars te plaatsen, en gewoon af te sluiten met een schroefdop, de XPS dient echter wel gevoed door CR123 accus ipv de meer courante AA cellen  
  • Dit resulteert tevens ook in een kortere basis , waardoor men meer ruimte op de toprail overhoud , en minder gewicht.
  • Vanaf de EXPS staan de "controls" ook aan de zijkant geplaatst,  welke de bediening met een magnifier vergemakkelijken, deze magnifiers zijn trouwens helemaal terug van weggeweest  :)  
  • Het QD mechanisme werd verbetert

​Op deze foto zie je duidelijk het verschil in lengte.

CZEyk7y.jpg

Op deze afbeelding zie je verschillende XPS modellen, aangezien deze review over de Element replica gaat , ga ik hier niet verder op in,  maar het kan eventueel wel interesant zijn,  om de juiste benaming te vinden .

DaNDE0x.jpg

...........................................................................................................................................................................................................................................................................

Holo sight vs dot sight 

In een Holo sight wordt het reticle gegenereerd dmv een laser, terwijl in een Dot sight, dit door een gewone LED gebeurt.

Hierdoor kan in een Holo sight een véél krachtiger, en helderder reticle geprojecteerd worden, Holo sights kennen hierdoor echter wel een 

kortere levensduur van de batterijen, Holosight zijn ook wel wat "bulkyer" dan dot sights over het algemeen

Maar het grootste voordeel van de Holosight is ongetwijfeld dat ze  volledig parallax vrij zijn dit kun je het best zien op deze filmpjes.

Hier een gewone Dot sight, je ziet hoe de dot tov het doelwit mee beweegt terwijl de positie van het oog verandert

En hier de Holo sight, hier blijven de crosshairs echt "on target"

https://www.youtube.com/watch?v=xmgeCqpw3nc#t=20

...........................................................................................................................................................................................................................................................................

Het Iconische EOTech reticle

Is meer dan een  een fancy design, hier is echt wel over nagedacht, in de originele EOTech product descriptions lezen we vaak de reticle als volgt omschreven a 1MOA dot in a 65 MOA circle, om -wat dit nu allemaal betekent-  te gaan uitleggen, kun je een hele pagina gaan volschrijven, ik heb dit echter in onderstaand plaatje KORT proberen te verduidelijken, ik hoor graag of jullie dit duidelijk vinden zo  ;)

VrqjIB2.png

Enkele buitenbeentjes 

• Zijn de EOTech 300 blackout ontworpen om gebruikt te worden met de .300 Blackout ,voor de RS HoneyBadger

(ik schreef daar hier in post #20 al 's een verhaaltje over trouwens ;) )

• De Zombie stopper voor de commerciele markt
  • EN de Brownell CQB T-dot, welke we trouwens straks terugzien in onze Element replica  :P

xSpxp9T.jpg

De Element/Aim-O EXPS-3-2

Replica zelve,  vertel ik jullie de komende dagen over, so stay tuned  ;)

btw; als jullie nog wat anders uitgelegd willen zien over holosights hoor ik het ook graag

Zelf heb ik ook de Element EXPS 3.2, in combinatie met de G33. Erg fijne 'holosight' (de replica's zijn namelijk gewoon red dots, aangezien de techniek voor holosights onder andere hetgeen is wat een echte EOTech zo duur maakt). De QD mount van beide moest ik even doorkrijgen, maar na wat freubelen had ik de boel binnen een mum van tijd correct op mijn apparaat geïnstalleerd.

De set komt in een vergelijkbare verpakking als de Element PEQ15, alleen dan met foam op maat gesneden ten behoeve van de EXPS 3.2 en de G33. Keurig verpakt. Tevens zat er een riser mount bij voor de G33, en schroefjes voor zowel met als zonder de riser.

Kwalitatief voelen de mounts goed en stevig aan. De optics zelf voelen ook prima, en zijn netjes afgewerkt. Let wel, de EXPS 3.2 van Element heeft donker  spiegelglas aan de voorzijde. Het kijkt dus wat donkerder dan je gewend zou kunnen zijn. De reticule tekent daarentegen in zowel de rode als de groene stand keurig af op het donkere glas. 

Het zeroën van de optics laat nog wat te wensen over. Ik las vooraf op diverse fora dat mensen ervaren dat de up/down en left/right bedrukking anders is dan de daadwerkelijke draairichting. Even checken hoe dat bij jou zit AAC, want bij mij was dat namelijk ook omgekeerd.

De handleiding is in het Chinlish (Chinees door een automatische translator vertaald naar het Engels), maar best goed uit te komen! Al met al tot zover content!

Zelf heb ik ook de Element EXPS 3.2, in combinatie met de G33. Erg fijne 'holosight' (de replica's zijn namelijk gewoon red dots, aangezien de techniek voor holosights onder andere hetgeen is wat een echte EOTech zo duur maakt). De QD mount van beide moest ik even doorkrijgen, maar na wat freubelen had ik de boel binnen een mum van tijd correct op mijn apparaat geïnstalleerd.

De set komt in een vergelijkbare verpakking als de Element PEQ15, alleen dan met foam op maat gesneden ten behoeve van de EXPS 3.2 en de G33. Keurig verpakt. Tevens zat er een riser mount bij voor de G33, en schroefjes voor zowel met als zonder de riser.

Kwalitatief voelen de mounts goed en stevig aan. De optics zelf voelen ook prima, en zijn netjes afgewerkt. Let wel, de EXPS 3.2 van Element heeft donker  spiegelglas aan de voorzijde. Het kijkt dus wat donkerder dan je gewend zou kunnen zijn. De reticule tekent daarentegen in zowel de rode als de groene stand keurig af op het donkere glas. 

Het zeroën van de optics laat nog wat te wensen over. Ik las vooraf op diverse fora dat mensen ervaren dat de up/down en left/right bedrukking anders is dan de daadwerkelijke draairichting. Even checken hoe dat bij jou zit AAC, want bij mij was dat namelijk ook omgekeerd.

De handleiding is in het Chinlish (Chinees door een automatische translator vertaald naar het Engels), maar best goed uit te komen! Al met al tot zover content!

Waar heb je jou sight gekocht? Ik ben ook op zoek naar deze.