Jump to content
Furo

[regels] Blindfire

Recommended Posts

Nu we het toch over regels hebben (Pang regel, gebruik Shields) wil ik het ook weleens over de Blindfire regel hebben. Waarom is deze regel uberhaupt in het leven geroepen? Ik vermoed vanuit een veiligheids oogpunt. Maar ik vind dat veiligheid en bescherming vooral bij de ontvangende partij ligt.

Ik vind blindfire vooral een groot nadeel hebben voor de schietende kant, je weet helemaal niet wat je raakt of waar je tegenstander is gebleven... 

Ik zeg afschaffen.

blind3.jpg

inb4 HPA met 666 rps die ff een hele gang vol sprayed met een drummag

Als een beetje een vent bent hang je gewoon achter je vizier!

Ik denk dat het best verstandig is als er in zo'n beetje elk land waar geairsoft word deze regel van toepassing is wij dit ook gewoon opvolgen.

Ik denk dat - precies zoals aard al aangeeft - het ook veel te maken heeft met de hoge munitie capaciteit die binnen de sport gebruikelijk is c.q. mogelijk. Als jij speelt met een GBB met max. laten we zeggen 40 ballekes dan mag je van mij in een paar tellen dat magazijn om een hoekje leeg schieten. 

Als je rond loopt met een AEG met een paar honderd zo niet meer schoten dan is dat eigenlijk al weer een heel ander spelletje. Dan kan het dus spel beïnvloedend worden.

Ik denk dat - precies zoals aard al aangeeft - het ook veel te maken heeft met de hoge munitie capaciteit die binnen de sport gebruikelijk is c.q. mogelijk. Als jij speelt met een GBB met max. laten we zeggen 40 ballekes dan mag je van mij in een paar tellen dat magazijn om een hoekje leeg schieten. 

Als je rond loopt met een AEG met een paar honderd zo niet meer schoten dan is dat eigenlijk al weer een heel ander spelletje. Dan kan het dus spel beïnvloedend worden.

Heel erg mee eens, en dat geldt voor heel de sport. Zodra de capaciteit van het aantal bb's aan banden wordt gelegd zie je dat er een heel ander spel ontstaat. Een veel beter spel in mijn beleving.

Heel erg mee eens, en dat geldt voor heel de sport. Zodra de capaciteit van het aantal bb's aan banden wordt gelegd zie je dat er een heel ander spel ontstaat. Een veel beter spel in mijn beleving.

GBBR master race!

In games waar full-auto geschoten wordt vind ik blindfire een no-go: je ziet niet wat je doet. Iemand vanaf 2 meter afstand een 5 seconde full-auto geven is niet tof.

Met single shot kan blind fire wellicht toegestaan worden, mits gezond verstand, respect voor anderen etc etc. Als je iemand een gang in hoort komen moet een snel schot om de hoek (niet op hoofdhoogte!) met een sidearm kunnen. Persoonlijk kijk ik liever ook gelijk even snel waar ik schiet, zodat ik zeker weet dat mn schot raak is.

Ik wil hier even wat aan toevoegen. De blind fire regel zoals ik hem een aantal jaar geleden in België heb geleerd gaat niet enkel over het kunnen zien van de richting waarin je vuurt.

Het is ook een stukje fair play. Dat wil zeggen, dat om iemand te raken het wel zo eerlijk en fair is als je ook een deel van jezelf laat zien. Dat hoeft echt niet veel te zijn, maar simpelweg over je replica kijken is al voldoende om de tegenstander een faire kans te geven.

Wat betreft shield snap je dan wel wat ik bedoel

Blindfire geen fair play (dat je iets van jezelf zou moeten laten zien)  vind ik echt vreemd klinken bij een spel waarin het raken van je tegenstanders en zelf juist niet geraakt worden essentieel is. Het is juist de kunst om niets van jezelf bloot te geven.

Maar een full auto spray van 5 seconden op 2 meter afstand is inderdaad niet tof... Ik ging eigenlijk ook vooral uit van semi fire. Alweer iets om over na te denken.

Ik vind als we het over realisme hebben je juist niks van jezelf moet laten zien inderdaad. en blind fire een onderdeel en uitdaging om uit te schakelen. De schietende kant is veruit in het nadeel aangezien hij niet weet waar je bent en waar je heen gaat en jij precies weet waar hij zit en hoe lang hij vuurt. Ik vind alleen dat diegene die aan het blind vuren is geen idee heeft wie of wat hij raakt en daardoor dus ook iemand die al gehit is kan blijven schieten. Ik vind de hoeveelheid ammo die in airsoft gedragen word bijvoorbeeld door drum mags persoonlijk weer geen issue support gunners zoals de m2 gaan in t echt ook door tot ze een ons wegen en behalve dat ze een idee hebben waar de vijand zich bevind is het groote deel ook blind fire spray and pray!

Nou dat is geen blind fire spray and pray. Dat is wat ze noemen dekkingsvuur waarbij je weldegelijk kijkt waar je heen vuurt.

Blind fire werd bij ons onder geen enkele voorwaarde geaccepteerd. Het is zinloos, kost te veel ammo en het risico op collateral damage is aanzienlijk aanwezig.

Als je dit omzet naar airsoft zeg ik dat je dit als speler helemaal niet moet willen passen.

Je hoeft er geen regel voor op te stellen. Laat mensen er zelf over nadenken. Als fanatieke speler kies ik mijn events wel uit waar over het algemeen toch wat serieuzer wordt gespeeld. Ik bedoel daar nog geen eens milsim mee. Dat gaat nog een stapje verder.

maar je blind fired imo niet als je niet ongeveer weet waar je vijand en vriend is... je blind fired als je pinned down zit onder vuur genomen word en denkt dat als je je hoofd om de hoek steekt die vol met bbs geladen word ongeveer weet waar je vijand is en daar een paar burst op schiet zodat hij wegduikt en jij kan kijken waar t vuuren vandaan komt. daar ga ik vanuit in ieder geval. ik denk dat er maar weinig zijn die voetstappen horen hun gun over t hekje gooien en eroplos schieten tot ze hey wtf same team of hit horen..

Blindfire kan best werken als iedereen met realistische magazijnen (realcaps) zou spelen. Je creeert immers een evt nadeel bij het doen van. Maar zolang wij met mid en higcaps spelen is het gewoon niet op een goede manier te controleren/gebruiken naar mijn mening

Vanuit veiligheidsoverweging vind ik blindfire een risico. Als iemand om medische redenen neergaat en zorg nodig heeft (bv hartaanval oid) dan kan het best vervelend zijn als er allemaal BBs om je oren vliegen door een blindfire. Daarnaast kan je mensen letsel toebrengen wanneer iemand problemen heeft met zn goggles. Persoonlijk vind ik de blindfire regel goed.

Is blind fire:

1) blind schieten zoals om de hoek of over een obstakel zonder te kijken.

Of is het

2) op iets schieten zonder dat je echt een target ziet. Voorbeeld schieten in doorgang bunker, gebouw. Je ziet niks maar je weet dat er mensen zitten.

Of door een bos. Je hoort de mensen, maar kan ze niet goed zien.

Of allebei?

Mijn mening betreffende blindfire:

Als schietende partij dien je tenminste een deel van jezelf zichtbaar te maken. Dus vanuit een bunker schieten waar maar 10x10cm vrij is, is in mijn optiek blindfire.

Waarom? De verdedigende partij heeft geen mogelijkheid te zien of desbetreffend persoon gehit word door het kleine hokje.

Als je Google even naslaat op de term 'blind fire' of 'blindfire', komen er veelal airsoft en paintball gerelateerde zoekresultaten uit; veelal discussies over het welles-nietes. De term is daarentegen vrij eenduidig: Blind fire (of blindfire) is het schieten over, langs of onder een obstakel (dat bijvoorbeeld als dekking dient) zonder dat men daadwerkelijk ziet waarop men schiet.

Echter, in het 'eggie' is er een duidelijk verschil over wat nu wel of geen blind fire is (ook al schiet men over, onder of langs dat obstakel), en zijn deze afspraken vastgelegd in het humanitair recht bij gewapende conflicten. Er moet duidelijke informatie zijn dat er in het gegeven gebied een doelwit gesignaleerd is. Wanneer er zonder dat er een geïdentificeerd doelwit aanwezig is, geschoten word, spreekt men over blind fire.

In airsoft termen:

Als jij gewoon je loop willekeurig langs een boom steekt en lukraak de trekker overhaalt: Blind fire.

Heb je een tegenstander gesignaleerd en heb je het vermoeden dat je, met dit tactische voordeel, hem kunt raken? Geen blind fire, maar direct fire.

Echter, airsoft is een sport gebonden aan veiligheidsregeltjes en een gentleman's sport. Ik ben van mening dat je te allen tijde gewoon hoort te kijken waar je schiet. Zo voorkom je namelijk overshooting - want ondanks dat jij je doelwit hebt geïdentificeerd, zie je niet wanneer hij hit is. Het roepen van 'hit' helpt deels, maar er zijn nog meer spelers die geraakt (kunnen) worden in zijn omgeving - en daarmee frustratie omtrent het spel en niet noodzakelijke verwondingen.

Overigens heb je nog harassing fire, waarbij je de vuurkracht van een eenheid verdeeld over een gebied, om te voorkomen dat de vijand vlucht. Interdiction fire, waarbij je zorgt dat bepaalde strategische punten (zoals bruggenhoofden, grondposities) niet in het voordeel van de tegenstander komen. Maar in alle gevallen moet er sprake zijn van geïdentificeerde doelwitten (in de betreffende omgeving).