Jump to content
Sign in to follow this  
Furo

[regels] Gebruik van Riot Shield / Ballistic Shield

Recommended Posts

ze_dWARf, on 22 Feb 2016 - 10:02 PM, said:

Urgh riot shields laten we dat straatje niet ingaan. *bloeddruk steigt* :angry:

GT-00, on 23 Feb 2016 - 07:18 AM, said:

De discussie over een schild kun je een topic op zich aan wijden. De benaming Riot Shield klopt overigens technisch niet, dat is namelijk een (meestal lexaan) schild wat in openbare orde situaties als bescherming tegen gegooide projectielen wordt gebruikt. Daar zit meteen een van mijn discussiepunten. Vaak zie je inderdaad een lexaanschild als ballistisch schild gebruikt worden. Die dingen wegen niks en hebben maximaal zicht doordat ze volledig transparant zijn. Te vaak gezien dat de gebruikers hiervan als terminators door het veld rausen. Een schild moet wat mij betreft een behoorlijk gewicht hebben, solide zijn en een venster hebben, Dan pas ondervind je dat een schild echt niet alleen voordelen heeft. Verder moet het gebruik wat mij betreft aan regels gebonden zijn en niet ongelimiteerd ingezet mogen worden. Daar heb ik ideeën over maar die laat ik even voor wat ze zijn. Helemaal OT is het niet namelijk....

In een ander topic over de Pang-regel kwam het schild ter sprake, gezien we daar inderdaad een topic op zich aan kunnen wijden gaan we dat ook gewoon doen. Wat hebben we aan een forum als we er niet op posten en discussiëren. 

Zoals GT-00 hierboven al terecht opmerkt is er in Airsoft land alweer sprake van de nodige verwarring. We gebruiken Riot Shields (en noemen deze ook zo) als Ballistic Shields. Hieronder de meest voorkomende uitvoeringen van de twee type schilden. 

Een Riot Shield:

TP211_500_1.JPG

Riot shields are lightweight protection devices deployed by police and some military organizations. Riot shields are almost exclusively long enough to cover an average-sized man from the top of the head to the knees. Some riot shields are designed to be bullet resistant against low-velocity handgun and shotgun ammunition; however, most are not. They are generally intended to be used in riot control, to protect the user from shrapnel, thrown projectiles, and splash from various weapons such as a Molotov cocktail. They can also be used as short-ranged melee weapons to push back rioters.

Riot shields are used in almost every country with a standardized police force and are produced by many companies. Most riot shields are constructed from transparent, high-impact polycarbonate to enable the bearer to see incoming thrown objects, so the shield can quickly be positioned to deflect them away from the user's body.

Ballistic Shield:

MIGHTYMITE.jpg

Ballistic shields are shields designed to stop or deflect bullets fired at their carrier.

Although modern ballistic shields are specifically designed to defeat handgun, long gun, and shotgun projectile threats, many will additionally defeat most types of stabbing or cutting-type weaponry, and hand-thrown or launched projectiles such as rocks and arrows.

Als we willen discussiëren over het gebruik van deze schilden moeten we misschien eerst bepalen over welk type schild we het hebben. Want (even kort door de bocht) GT-00 vind het gebruik van een schild bijvoorbeeld niet verkeerd als het maar voldoet aan bepaalde voorwaarden (gewicht, beperkt zicht) en daar zit volgens mij de enige winst die we kunnen behalen om het spelen met schilden leuk te houden.

Dwarf wil het er eigenlijk helemaal niet over hebben...  :D  hopelijk vinden we iets om dat te veranderen.  ;)

Gewicht

Dat we het type Riot Shield gebruiken als zijnde een Ballistic Shield is wat mij betreft geen probleem. We schieten immers ook met plastic bb's ipv echte kogels en gebruiken plastic inserts als body armer ipv dikke stalen platen. Gezien het spel is dat dan goed op elkaar afgestemd. Ik kan me voorstellen dat een lexaan schild ook goedkoper is in de aanschaf? Ik zou het gewicht ook niet willen aanpakken om het gebruik van schilden voor iedereen toegankelijk te houden. Het blijft natuurlijk een spel voor iedereen.

Zicht

In de praktijk zal een bb ook nooit een schild vernielen zoals een real steel kogel dat zou kunnen, dus het lijkt me zinloos om dat te willen nabootsen. Een schild is dus "onverwoestbaar" en moet op andere manieren gedwongrade worden. Het zicht vanachter een schild verminderen lijkt me een goed plan. Ik zou willen voorstellen dat een Airsoft schild een klein venster krijgt om door te kijken, vergelijkbaar met de foto van het Ballistic Shield hierboven.

Voortbewegen

Ik zou zeggen verboden te rennen met een schild. Puur als beperkende regel. 

Schieten

Blindfire in combinatie met het schild. Ik vind dit echt meer dan prima. Ben enigzins bevooroordeeld hierin, want ik vind de blindfire regel volledig overbodig. Daarvoor heb je toch ook dat schild? Om te schieten vanuit maximale bescherming? Dat je niet goed kunt zien waar je naar toe schiet is dan juist het nadeel... 

hqdefault.jpg

Wanneer inzetten

Niet standaard gebruiken, enkel bij specifieke game modes. Zoals een assault scenario. Beide teams weten dat de schilden gebruikt worden en zijn op de hoogte van de juiste regels mbt dit gebruik.

--

Wat vinden jullie? 

Okee ik voel mij hier behoorlijk uit mijn tent gelokt haha :P. Dus bij deze: mijn  problemen met de schilden zijn voornamelijk dat het een fundamentele regels van airsoft omzeilen: je hit nemen. Alsook het feit dat omdat ze vaak zelf gemaakt zijn de afmeting  van die dingen nogal exuberant zijn. Bovendien leveren ze door hun vaak sporadische verschijningen op het veld problemen op omdat er  on the fly regels rond gemaakt moeten worden. (Eentje die mij het beste bij bleef was dat ze met het spul NIET in een deuropening mochten staan, raad eens waar ze stonden en als je er een hele deur  mee kan blokkeren is het imo al te groot)
Ik zou opteren om als regel in te voeren dat mensen met een schild niet bewapend mogen zijn en afmetingen vastleggen waaraan ze moeten voldoen.

Wat mij betreft horen ze in een reguliere skirm niet thuis. Dat geeft inderdaad teveel ruimte voor discussie, huis- tuin- en keukenschilden en (vaak onbewust) misbruik.

In events die meer simulatie zijn dan skirm is het wat mij betreft soms onontkoombaar dat je een schild inzet, omdat dat in een realistisch scenario ook zou gebeuren. Dan wel met de voorwaarden die ik eerder al aangaf. Een relatief realistisch gewicht en zicht(on)mogelijkheden. Dat in combinatie met duidelijke regels die het gebruik beperken en spelers met de juiste houding kan een schild juist heel veel toevoegen aan de spelervaring denk ik.

Wij hebben 2 schilden in ons team. Het zijn normale afmetingen, gemaakt van dik aluminium met een plexiglas venster erin. De persoon die hem vast heeft gebruikt in de regel alleen zijn side arm.

Tijdens de skirm van Unit 13 zijn deze schilden ook gebruikt. Met de enige voorwaarde dat beide teams er 1 kregen.

Om even over het feit blindfire te praten. Vanachter een schild vuren waar je doorheen kan kijken is geen blindfire. Je ziet immers waar je op vuurt. Dit in tegenstelling tot het vuren vanachter een dekking waar je geen zicht hebt op je doel. (Met je buks boven de dekking/om de hoek)

Bij indoor skirms kunnen riot shields behoorlijke gamebreakers zijn, voorbeeld:

Ghosttown heeft globaal gezien een aantal chokepoints. Het andere team had 2 schilden. Door creativiteit, paracord en houten panelen had ons team opeens ook 2 schilden en veranderde de skirm in een soort van Romeinse slag. 

Alle dynamiek is uit een game als de belangrijkste chokepoints met een schild en een extra teammate dicht kan zetten.

Oplossing: (Blank Firing) Grenades (gogo NABV!)

Ik wil hier even wat aan toevoegen. De blind fire regel zoals ik hem een aantal jaar geleden in België heb geleerd gaat niet enkel over het kunnen zien van de richting waarin je vuurt.

Het is ook een stukje fair play. Dat wil zeggen, dat om iemand te raken het wel zo eerlijk en fair is als je ook een deel van jezelf laat zien. Dat hoeft echt niet veel te zijn, maar simpelweg over je replica kijken is al voldoende om de tegenstander een faire kans te geven.

Wat betreft shield snap je dan wel wat ik bedoel

Ik wil hier even wat aan toevoegen. De blind fire regel zoals ik hem een aantal jaar geleden in België heb geleerd gaat niet enkel over het kunnen zien van de richting waarin je vuurt.

Het is ook een stukje fair play. Dat wil zeggen, dat om iemand te raken het wel zo eerlijk en fair is als je ook een deel van jezelf laat zien. Dat hoeft echt niet veel te zijn, maar simpelweg over je replica kijken is al voldoende om de tegenstander een faire kans te geven.

Wat betreft shield snap je dan wel wat ik bedoel

Fair play door wat van jezelf te laten zien? De essentie van het spel is toch de ander raken en zelf juist niet geraakt worden... Dan zou iemand van achteren besluipen ook geen fair play zijn. Of moet je dan ook eerst even zwaaien voor je hem panged of knifed? Natuurlijk niet, maar waarom is dat dan wel ok en zou blindfire geen fair play zijn.

En wat betreft het schild, persoonlijk vind ik de afmetingen van 90x50 niet echt geweldig groot ofzo.. je laat vanzelf iets van jezelf zien en een hit op je replica is ook een hit he?

De inzet van een schild moet echt passen bij het veld waar je speelt en het scenario wat er gespeeld wordt. 

schild moet minimaal 20 kilo wegen... Waarom? Omdat ik de dragers dat gun! Hou niet zo van schilden omdat ze een te groot tactisch voordeel geven. Als granaten mogen wordt het een ander verhaal, tot die tijd is er geen oplossing voor die dingen

Ik vind juist dat de schilden een extra toevoeging zijn. Als je iemand met zo een ding tegenkomt, moet je snel van tactiek wisselen. Maakt het juist een uitdaging vind ik. In sommige gamemodes en locaties kunnen ze heel bepalend zijn, dan zouden er misschien regels gemaakt kunnen worden met betrekking tot het gebruik. Misschien dat elk veld ze zelf moet leveren indien spelers er gebruik van willen maken.

Ik vind dat het schild gewoon tegen de 10kg moet wegen, zoals in het echt. En dat ie niet volledig doorzichtig mag zijn, maar slechts een klein vizier, ook zoals in het echt.

Als een schild volledig doorzichtig is, en lichtgewicht, dan is dat niet alleen onrealistisch, maar geeft het ook teveel tactisch voordeel en brengt het dus het spel in onbalans.