Jump to content
Sign in to follow this  
ze_dWARf

UTG/ Leapers 3-9x40 TF2

Recommended Posts

Ik heb me overlaatst een 2ehands Well L96 aangekocht als upgrade project. Deze kwam met het bekende combinatie pakket met name een bipod en scope. De scope die erop stond was ik echter totaal niet tevreden van. laten we eerlijk zijn de prijs is er ook wel naar. Dus ging ik op zoek naar een nieuwe scope. Na mezelf wat te onderwezen hebben over scopes op het beruchte airsoft sniper forum alsook youtube (denk aan novritsch en nutnfancy). Kwam ik tot de conclusie dat ik een scope wou met volgende specs:
- Een scope met een vergroting van 3-9x en een lens van 40mm. geen 50mm omdat deze zwaarder zijn en een hoge scope mount behoeven.
- Windage en elevation die zonder tools af te stellen zijn.
- Schok en fog bestendig. Schok bestendig omdat uiteindelijk de scoop toch op iets staat waar vanbinnen een veer in zit die toch wel trillingen veroorzaakt. En fog proof omdat een aangeslagen scope je als als sniper effectief nutteloos maakt.

Zo kwam ik uit bij db schietsport. En uiteindelijk de keuze tussen de Leapers 3-9x40 TF2 en de discovery VT-2 3-12x40. Ik ben uiteindelijk voor de Leapers gegaan omdat hoewel de discovery scope een grotere vergroting biedt, deze niet enkel duurder is maar ik ook niks over het merk 'discovery' terugvond op het net. Daarenboven is een vergroting van 12x  lichtjes overkill te noemen voor airsoft. :P

De scope en doos:
RqilgVh.jpg

In de doos zitten:
-de benodigde inbussleutels
-scope rings
-microvezel doekje
-gebruiksaanwijzing en ballistieke tabel
-scope protector caps (staan op scope)

Gemonteerd op mn well:
VmadhVE.jpg

Scope caps eraf. Merk op dat er een ingebouwde zonnekap is.
y4OopMD.jpg

Even een blik werpen door de scope. Dit is op 5x vergroting.
hsHh4i6.jpg

Ik ben tevreden over mijn aankoop. zeg maar gerust trots. :)
Zoals te zien op de foto is het beeld door de scope mooi scherp. De parallax staat vanuit de fabriek ingesteld op 35 yards. Deze is ook nog bij te stellen, alleen is dit niet mogelijk zonder de achterste scope cap af te halen gezien deze over de parallax ring zit. Voor airsoft is dit echter niet zo'n groot punt. Het mil dot kruis  staat toe om mits een berekening de afstand tot het doel te bepalen. Mooi maar voor airsoft echter overbodig. De turrets ( draaiknoppen) zijn zoals gezegd zonder tools te verstellen. Eens afgesteld zullen ze niet meer bewegen omdat je ze in positie vast kan klikken. Voor het afstellen geldt dus ook dat je ze opheft en "ontklinkt". Ook met handschoenen aan voel je en duidelijke klik als je aan de turrets draait. De vergroting draait met wat weerstand maar het goede stevige soort weerstand dat je vertrouwen geeft.

Mijn aankoop was echter niet volledig zonder slag of stoot.  De bijgeleverde scope rings zijn gemaakt voor airguns, deze gebruiken een smallere rail bijgevolg passen deze dus niet op de standaard airsoft rail. Vlug even een setje scope rings halen was dus aan de orde. Dit brengt me naadloos bij bij het volgend punt namelijk dat de scope niet met lage mouting rings te monteren was. Met scope caps was monteren sowieso onmogelijk met lage ringen. Zonder belemmerde de afloop van de voorste lens naar de buis de motage.

Tot slot wil ik het nog even hebben over de prijs. De scope kostte mij net geen €150 met verzendingskosten voor sommigen mogelijk een doorn in het oog. Ik zag het echter als een investering voor een scope die hopelijk nog ettelijke jaren meegaat.

Mooie scope man! Ik heb op mijn luchtbuks een 3-9x40 Hawke en op mijn kruisboog een (extra korte) 4x32 UTG, beide zijn kwalitatief erg goed en ben ik (net als jij) erg tevreden mee. De smalle rail voor airguns zoals jij ze noemt heet een Dovetail en is eigenlijk een beetje standaard voor de luchtbuks wereld.

Onderstaande link heb ik ooit eens gevonden toen ik probeerde uit te vogelen wat  nou precies wat was. Ik vond deze toen erg verhelderend, wellicht een beetje mosterd na de maaltijd.. 

http://www.pyramydair.com/blog/2005/11/picatinny-weaver-dovetail-scope-bases/

Ik heb de UTG ook al voor een co2 luchtbuks en een Airsoft AK gebruikt. Ik vind dat deze scopes zich prima laten inregelen en zich ook goed houden als je er mee schiet en door een veld rent, kruipt, stuitert.

3D2H1ZH.jpg

Uiteindelijk heb ik voor een DMR project een Chinese Leupold kloon gekocht, stond beter dan de korte UTG en ik was een beetje bang dat ze mijn "goeie" en "dure" UTG kapot zouden schieten... ondanks alle voorgaande informatie heb ik niet de intentie om je topic te kapen  ;) dus kom ik na deze uitgebreide inleiding ook op mijn vraag.

Ga je nog iets kopen om je scope te beschermen? Zoiets:

Hot-Sale-font-b-scope-b-font-font-b-Cove

Nou... ik heb ook een tijdje gezocht, op Aliexpress waar ik ook de scope zelf had besteld, en dacht uiteindelijk dat ik de goede had gevonden. Alles tig keer nagemeten en nog passen ze niet goed. Hetzelfde had ik ook met een sunshade. Ik zal straks nog eens even rondneuzen, wellicht vind ik nog iets voor je. Voor een kloon is het lastig zoeken, misschien gaat het voor een originele kijker wat beter.

Net even mijn spullen erbij gezocht om te kijken wat er nu mis mee was. Het was de flip up cover aan de achterzijde van de scope die niet goed past en er was een probleem met het "roostertje" (ARD). De killflash/ARD insert past wel goed in combinatie met de flip up aan de voorzijde maar is niet echt van goede kwaliteit. Ik heb deze set toen gekocht: 

hot-sale-Scope-lens-protective-cover-Fli

De ARD viel bij de minste druk al uit elkaar, het roostertje kwam zo uit de ring vallen en de ring met schroefdraad paste niet in mijn sunshade. Zo was het. Nu heb ik alles weer gelijmd en houdt de flip up cover de ARD op zijn plek zonder dat deze ingeschroefd is en dat werkt vooralsnog prima.

In  jouw geval heb je perfect passende flip up covers, dus hoef je in principe enkel een ARD insert te hebben... zoiets:

AIM.104-2.jpg

Ik denk dat je een goede kans maakt bij Aliexpress, maar meet even goed de ruimte op die je hebt in je flip up cover en wat je overhoudt tussen je cover en de schuine rand van je sunshade op je scope. Ik hoop dat je wat weet te vinden!

Ik hen een aantal van dit soort killflashes gehad op mijn scope en eerdere red dots, maar tot dusver zijn ze allemaal geraakt door een BB. Laat een mooie deuk achter in het mesh wat je met een scope goed zult zien, bij een red dot is het minder storend. Nu maar een sunshade gemaakt van pvc om de kans op een hit te verkleinen.

Oke op alixpress vind je wel wat. Thanks. :)
Nu dacht ik zelf net terug aan een video van Novritsch waar hij  wat plexiglas gebruikt om zijn scopecam te beschermen. Ik denk dat ik dit eens wat ga uitdiepen, straks eens naar de doe-het-zelver gaan. I'll keep you guys posted.

Zolang je glaasje maar vlak voor de exit van je scope plaatst, dus niet aan het uiteinde van je sunshade moet het aardig goed komen.

Maar hoe wil je het glaasje dan op zijn plek houden? Aan het einde van de sunshade kan de flip up cover het glaasje (net als het roostertje) op zijn plek houden. Wil je deze in de sunshade plaatsen dan valt hij er of weer uit of hij zit zo vast dat je hem er niet meer uitkrijgt. Het klinkt mij verre van praktisch in de oren... 

Het hoe laat ik aan jullie over. Ik gebruik geen bescherming voor mijn sniper scope. Puur alleen een diy unshade :). Maar de flipup bescherm glaasjes die je veel voor red dots ziet zet ik er altijd dicht op. Als ik het bij een scope zou doen zou ik dat ook proberen.

ik heb ook een scope van utg alleen een net iets andere. Ik heb hier achter / in de flip up cover, hoe dat ook mag heten, een plaatje lexaan gezet. Deze heb ik alleen nog onder een hoek gezet gelijk aan de ingebouwde sunshade.  Daardoor heb je geen last van reflecties en is de kans dat een bb het glaasje haaks raakt ook weer iets kleiner.  

Tot nu toe werkt het top. Nog nooit nadelige effecten ervan ondervonden. 

Ik ga binnenkort een volle sunshade bestellen denk ik en dan op het uiteinde gewoon een killflash schroeven was het een beetje uit het oog verloren maar ik moet zeggen dat ik in de meeste van mijn games iets of wat ontwijkend speelde ik geen hits kreeg tenzij ik verrast werd en dan was het meestal vanuit de flank.