Jump to content
AAC

review: PELTOR COMTAC II headset (Element)

Recommended Posts

Een van de meest geziene headsets bij de US fighting forces, dezer dagen is, ongetwijfeld de PELTOR COMTAC II , en III. van het Amerikaanse 3M

In feite is dit 1. een actieve gehoorbeschermer, welke de zachtere omgevingsgeluiden kan gaan versterken, en de schadelijke harde geluiden zal gaan dempen, en 2. een ingewerkte hoofdtelefoon welke de geluiden uit de radio weergeeft,  deze headset is zo ontworpen dat hij kan gedragen worden in combinatie met een helm

UohWYcP.jpg

Als je een beetje loadout wil, en/of wat meer georganiseerder wil gaan spelen, kom je dus als Airsofter al snel ook bij een headset keuze uit.

vaak zul je dan ook wel een enigszins tacticool model wensen , en de COMTAC zal wenselijk zijn in dat geval, ware het niet dat de echte 500 a 600$ kost :wacko:

Gelukkig hebben we hiervoor weer onze Chinese-Element vrienden.  :P

Element/Z-tac hebben ook hier weer een -iets betaalbaardere- replica voor de Airsoft/hobbyist van gemaakt nl

.......................................................................................................................................................................................................................................................................

De Z 041 zCOMTAC  II

Over de algemene "looks"

De Z-041 COMTAC II komt in een kartonnen doos met venster , met een degelijke handleiding

fbvoeRk.jpg

RLNCaqy.jpg

Deze COMTAC II replica is best acuraat gerepliceerd, nu heb ik -geheel toevalig-  beroepshalve ook een gewone Peltor gehoorbeschermer , waarvan de hoofdbanden vrijwel identiek blijken te zijn , ter vergelijking !  

Verder lijkt deze Element/COMTAC II op 't eerste zicht wel erg "plastic-achtig" maar wanneer je de originele bekijkt moet je toegeven dat die der eigenlijk ook wel erg plastic-achtig uitziet :P

Wat ik wel jammer vind; ondertussen is eigenlijk ook de (echte) COMTAC III in gebruik (waarvan de uiterlijke verschillen wel miniem zijn) en die is meestal in  TAN/FDE,  de Element versie is enkel in OD,beschikbaar  (bij Airsoftpeak hebben ze der wel enkele in camo kleuren )

- minpuntje naar realisme & datering dus  :(

RpQgh6v.jpg

RrN7ujo.jpg

5NfG187.jpg

...........................................................................................................................................................................................................................................................................

over de "active-volume-protection"

Net als de originele COMTAC is deze replica voorzien van de "active-volume-protection".

Best een leuke feature moet ik zeggen, en toen ik deze headset aankreeg, had ik het aanvankelijk zelfs niet door/verwacht, dat een "replica" , van toch wel zo'n best gesofistikeerde functie zou voorzien zijn, zoals gewoonlijk het ding, impulsief,  uit de doos gerukt en beginnen prullen, zonder eerst de manual maar 's ff te bekijken :rolleyes:  verschoot me dus een bult toen ik plots die twee knopjes links opzij indrukte, en de functie activeerde  :D   

Zodus: je kan de headset gewoon ook gebruiken zonder deze feature, waarbij  wel de gewone headset-input hoorbaar is (wanneer ingeplugd B) )

druk je dus de beide knopjes op de linker headset in wordt de "active-volume-protection" actief,  je kan deze instellen in drie sterktes, de zachtere omgevingsgeluiden worden hierbij versterkt, en de harde gedempt, ik teste dit enkel binnenshuis uit , en volgens mij werkt dit wel goed, wil je hier meer over weten kun je ook altijd onze @Huurpaard hier 's over aanspreken die heeft hem namelijk ook, en gebruikt hem op de "battlefields"  

Je dient hiervoor 2 AAA batterijtjes in de respectievelijke vakjes te plaatsen, deze kun je openen door met een schroevendraaier de capjes los te wrikken

deze zitten gewoon sterk klemmend in hun behuizing.

E6UydCu.jpg

HTxUi8b.jpg EfAveWy.jpg

...........................................................................................................................................................................................................................................................................

Over de Headset functie

Om gebruik te maken van de headset functie, dient de kabel ingeplugd in een bron (uiteraard)

Hier voor is een PTT (Push To Talk) vereist,  welke je appart dient aan te schaffen !!!    (Airsoftpeak heeft ze wel in sets) 

Zoals de naam al verraad, dien je dus de knop van dit apparaat in te drukken alvorens je kunt spreken in de microfoon, en gaat dus ook enkel geluid door de microfoon wanneer je dat wil, of  vereist is . Deze PTT wordt tussen de headset en de bron (radio, smartphone) geplugd , en aangezien er verschillende types radio aansluitingen zijn , is dit dus een appart te kiezen onderdeel,  Ik koos deze replica van de U94, ik ben nu niet echt een grote PTT kenner, maar naar stijltips toe , heb ik de indruk dat er meerdere modellen willekeurig in omloop zijn , correct me if i am wrong !  

Het "radio volume" is in te stellen in een aantal stappen, al vind ik persoonlijk dat de luidste stand toch wel wat harder zou mogen kunnen.   

bekijk ook hier dit videootje van Element zelf.

oVc0znh.jpg

Over de constructie zelf

De hoofdband zelf is vervaardigt uit degelijk veerstaal , welke zich automatisch aanpast aan de breedte van je hoofd,  de earcups zelf hangen in plastic

brackets en kunnen daarin scharnieren, de plastic bracketjes, kunnen op zich dan weer schuiven over de stalen beugeltjes waardoor de cups ook in hoogte  regelbaar zijn. 

je kan de headset volledig uit elkaar nemen ,  om deze bijvoorbeeld aan de rail adapterset te bevestigen , hiermee kun je de headset dus rechtstreeks op de RAC rails van bv een fast helmet bevestigen,  wanneer we de katoenen hoofdband losmaken merken we dat de bekabeling kunstig mee aan de beugels gedrappeert  is,  middels rubberen ringetjes,  om de cups zelf van de brackets af te nemen is wel enige aandacht geboden.
Met name de "posts" op de cup zijn zodanig uitgevoerd,  dat er een smalle en brede kant aan is, bijgevolg dienen de cups eerst 90° gekanteld .
anders kan je de bracket afbreken !
QHc0UL8.jpg
RTfNGRL.jpg

O3vBRYh.jpg

Over The HELMET RAIL ADAPTER SET  

Heb ik te samen met deze headset aangekregen, maar maakt geen deel uit van de set , dien je desgewenst dus afzonderlijk te verschaffen.

En hebben ze dan weer wel in tan,  eens de COMTAC gedemonteerd is , kan je "earcups" hier dus aan bevestigen .

De brackets kunnen net als bij de originele headband, schuiven over de stalen beugels, waardoor ze weer in hoogte verstelbaar zijn.

De mount op zichzelf schuift zwaar in de RAC-rail van bv een  Fast Helmet , maar kan ook makkelijk weer terug afgenomen worden , of op het verticale gedeelte van de rail geplaatst in zogenaamde "stowed position"

brmaDuu.jpg

ehHa7b9.jpg

679ggon.jpg

Jullie zagen vast ook al dat er een setje "Picatinnyrailtjes" meegeleverd word, deze kunnen dus als volgt bovenop de bracket gemonteerd worden 

om bv alsnog een flashlight te monteren op de helm

cXtvk9O.jpg

jWPc0NO.jpg

Ik heb der eens een M300 Mini Scout aangehangen , en nu moet ik eerlijk zeggen dat het geheel toch wel wat (te) ver naar buiten komt  

Vind ik persoonlijk niet echt een succes  :(

Het decor is trouwens  m'n fast helmet build , maar daarover ooit meer in een respectievelijk topic  ;)

uKhiI59.jpg

..........................................................................................................................................................................................................................................................................

"PRO's &CON's"  en "where  to find"

+ Accurate replica voor wie hier belang aan hecht.                            - Element heeft nog steeds geen COMTAC III versie in TAN 

Active volume protection function                                                     - Het radio volume zou best wat harder mogen kunnen

+ Goekoper dan een originele COMTAC II                                            - Alhoewel veel goedkoper dan een RS versie, toch nog best een prijzig accessoire 

+ meerdere accessoires verkrijgbaar zoals de rail adapters           

en verschillende types PTT's, voor verschillende radio's 

Element bied een goede service naar mogelijke problemen toe

en in het slechtste geval sturen ze je gewoon een nieuwe toe  

Wellicht zijn deze Element/Z-tac COMTAC's op meerdere plaatsen verkrijgbaar, maar bij Airsoftpeak weet ik dat ze vrijwel de gehele collectie hebben

en ze ook als set met een PTT naar keuze verkopen, bovendien versturen deze ze "Free" en hebben ze regelmatig discounts .  

Hier de COMTAC II in olive ( hier met meerdere aansluitmogelijkheden)

9880.jpg

COMTAC II in digital dessert camo

11729.jpg

COMTAC II in Multicam

11728.jpg

COMTAC II in A-TACS

11727.jpg

De rail adapter set 

10126.JPG

De U94 PTT die ik zelf heb   en  hier nog tientallen andere modellen, en uitvoeringen

11450.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heel goede review. Als eigenaar van exact dezelfde headset ben ik het met alles eens. Echt een top ding!

Wat ik wel wil toevoegen is, dat ik de brackets van element iets te fragiel vind. Ik heb de brackets van mijn (niet element) helmet mounts nu in gebruik aan m'n headband als ik m'n helm niet gebruik. En de mic output is inderdaad iets aan de lage kant.

Heel goede review. Als eigenaar van exact dezelfde headset ben ik het met alles eens. Echt een top ding!

Wat ik wel wil toevoegen is, dat ik de brackets van element iets te fragiel vind. Ik heb de brackets van mijn (niet element) helmet mounts nu in gebruik aan m'n headband als ik m'n helm niet gebruik. En de mic output is inderdaad iets aan de lage kant.

mja idd die brackets, een eventuele tip kan zijn probeer een gewone Peltor hoorbeschermer te scoren, die brackets zijn namelijk eender, en wellicht degelijker.

Jij hebt het ook over de mic output bedoel je dan het van wat je inspreekt ?

BTW, voor een MARSOC kit denk ik dat je eigenlijk voor deze E-switch PTT moeten gaan, maar dat lijkt me niet lekker werken, zo'n switch...

http://www.airsoftpeak.com/tactical-switch-style-midland-version-pins-adapter-radio-headset-black-p-11618.html

Is die MARSOC-koosjer ja ?

Miscchien is de "toggle switch" wel  "spring loaded " ? 

Wat je inspreekt ja, en de ontvangende partij krijgt jouw signaal dan zacht binnen... Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog niet genoeg heb kunnen testen om er over te klagen!

Is die MARSOC-koosjer ja ?

Miscchien is de "toggle switch" wel "spring loaded " ?

Ik geloof dat dat een die koosjer is ja (pin me niet vast). En dat het een toggle is, lijkt inderdaad logischer... Die U94 zie je ook wel hoor! ;) Eigenlijk loopt er vanalles rond als je goed kijkt:

MK18_037.jpg?w=480&h=480&fit=clip

oL9Hc2f4ugA.jpg

13252714075_a3bc5a526a_o.jpg