Jump to content
AAC

Hogader & AAC 's AK 105 custom made stock

Recommended Posts

Een poosje geleden al,  werd ik benaderd door onze Hogader, welke hier op AE gekend is voor z'n betere video werk  ;)

Hogader wilde graag een Custom made stock voor op z'n AK-105 hebben, waarbij hij zelf het designwerk op zich zou nemen .

En ik het ontwerp tot een fysiek object zou moeten transformeren.

Zo gezegd zo gedaan Hogader stuurde me z'n eerste concept art door, om duidelijk te maken wat hij juist bedoelde.

In functie van -voor mij-  beschikbaar materiaal, en productiemogelijkheden, deed ik zelf ook wat tegenvoorstellen.

zodoende begon het project stilaan vorm te krijgen.

Hieronder  verschillende stappen van de "concept art phase"

ankbhd.jpg

2qup30l.jpg

2ntkyll.jpg

Voor de Butpad zelf stelde ik Hogader volgend design van Troy voor,

Hogader was wel te vinden voor de "Brute" stijl , en werkte het uit tot volgend design

160b1a347884e7acac8a35336352cd20.jpg

tbr1W5s.png

8jFbExs.png

Hogader verschafte me vervolgens de eigenlijke machinetekeningen die we samen eerst wat op punt zetten.

Waarop ik aan de slag ging met het "block"  hieronder de verschillende productiestappen

het "block" is gefreesd uit gewoon zacht staal.

h3wDJqV.jpg

gzkIE19.jpg

SMB3J19.jpg

G6tSR13.jpg

yYpKAe7.jpg

ytHBxCF.jpg

Tot zover het freeswerk aan het "block"

Hierna begon ik de "butplate" te frezen , uit Aluminium

zExllOq.jpg

vYSdU4q.jpg

SUb2iBR.jpg

iSxFQCs.jpg

9l9B2rl.jpg

ukweek9.jpg

DlG04zI.jpg

Van de tube ben ik helaas vergeten foto's te nemen,  deze is vervaardigt uit RVS tubing van Ø 20 mm 

De bevestiging bedacht & maakte ik als volgt.

kK4kpjH.png

Vervolgens deed ik alle onderdelen zandstralen, en monteren en toen zag het er zo uit.

De rear sling mount, bedachten we aanvankelijk verschillende systemen voor , maar uiteindelijk werd het deze "Spartaanse"

no nonsense gebogen stalen beugel welke volledig doorboord is , achteraan vast gelast, en geegaliseerd .

ZJsmceQ.jpg

RjCghiF.jpg

Voor ik hem uiteindelijk naar Hogader opstuurde, gaf ik het geheel nog een laagje Fosco flat black

SZtLWqu.jpg

ZZRsxRj.jpg

9ZuITOX.jpg

Na enkele spannende dagen -voor ons beiden- arriveerde de stock uiteindelijk ter plekke bij Hogader

Hij monteerde deze zelf op z'n AK-105 en na wat kleine "final adjustments" en een para cord wrap , zag het er zo uit .

2pyzypi.jpg

14944fp.jpg

2rdxhlx.jpg

2irp7pz.jpg

2rojqdg.jpg

Ten slotte maakte Hogader ook nog deze fraaie video waarin de volledige AK-105 geshowd wordt.

Enjoy it  ;)

Ik had het filmpje ook al eerder voor bij zien komen, maar de tot standkoming is altijd leuk. Vakwerk weer hoor. Altijd als ik zo iets zie, of het nou met stof of metaal is, denk ik "waarom heb je niet gewoon een echt vak geleerd?" :)

Bedankt voor de aftrap AAC. Het werk ziet er nog steeds zeer fraai uit :P.

Voor de stock van mijn AK105 zat ik al een tijdje te zoeken naar iets dat enerzijds industrieel AK achtig voelde, maar anderzijds gewoon niemand had :P. Dus toen ik de voorgaande creaties zag van AAC, begonnen de ideeen te komen.  En met die ideeen en de input van AAC begon het project te rollen.

Het voordeel van het maken van iets compleet custom is dat je wat betreft bemating en dergelijken vrij simpel kan werken. Je hebt de complexiteit immers volledig zelf in de hand. Er was echter 1 onderdeel op de stock die wat meer veeleisend is. En dat was het connectiepunt van de stock aan de replica (het blok dus). Hier heb ik best wel mee zitten stoeien.

Standaard zit de Cyma stock zo vast:

2n6rp04.jpg

Dit si in feite gewoon een hoeveelheid plaatstaal dat is verbogen en vastgelast aan elkaar. En de stock zelf zit dan met een scharnierent punt achter een klipje vast.

Het probleem hiermee was dat ik niet echt de goede mogelijkheden had om de juiste bemating van de stock te krijgen, en aangezien deze ook nog eens vrij simplistisch is gemaakt waren die maten ook nog niet eens echt fijn (16.8 ipv 17 bij). Het begin model had ik letterlijk alles nagemeten en het block exact gemaakt zoals het onderdeel nu was. (zie de 2e concept-art). Later zat ik er nog eens goed naar te kijken en het viel me op dat veel van de bewerkingen in het blok totaal onnodig zouden zijn, aangezien ze immers niet veel toe zouden voegen. 

Hierdoor ben ik een stuk simpeler block gaan tekenen en die is uiteindelijk ook geproduceerd. 

Eenmaal toen hij binnen was bleek de stock toch niet 100% te passen. Hier was ik al een beetje op voorbereid, aangezien de meting best klote moest uitvoeren. Ik had dus even wat diy'en te doen, maar niets wat binnen een minuutje of 30 was opgelost. Er waren iig 2 problemen. 

- Een hoogte van de stock (het gat warin hij moest klikken) was te hoog, waardoor de achterkant van de gearbox net een stukje in de weg zat. Oplossing was vrij simpel en gewoon een mm van de gearbox af dremelen. 

- Bij plaatsing was het gat waarin de draaipin moest komen niet 100% gelijk, maar eeder 70%. Dit zorgde ervoor dat de precies passende pin niet meer in het gat pastte. Ook dit was prima op te lossen en ik moet eigenlijk zeggen dat de huidige oplossing nog wel iets meer AK'ish is. Ik heb namelijk een spijker ertussenin gedaan. 

Al deze aanpassingen hebben er iig ook voor gezorgd dat de stock rock solid op de replica zit en 0,0 speling heeft. Zelfs na flink wat gebruik de afgelopen maanden is hij nog altijd in top shape. (en heel erg fijn in gebruik!)

Hier overigens nog wat foto materiaal:

pyemu.jpg

Het verschil tussen de oude en de nieuwe stock.

2irp7pz.jpg

Zichtbare DIY'oplossing en hoe weinig het scheelt :P.

Mooie aanvulling Hogader ;) 

om nog 's op het block terug te komen, dat was idd toch wel best een spannend onderdeeltje.

Zoals H het al beschrijft , niet bepaald een sinecure, de afmetingen dienen precies goed te zijn , of de stock komt niet goed vast, of gaat niet dicht.

Hogader mat, dit volledige onderdeel zelf op,  aangezien er best enkele lastige maten inzitten niet bepaald vanzelfsprekend, weet ik uit ervaring.

Vervolgens maakte hij er een machinetekening van, ik diende dus enkel uit te voeren wat Hogader me opdroeg.

Met de final adjustments in acht genomen die Hogader zelf uitvoerde, om de stock volledig te laten fitten, vindt ik dit persoonlijk best een geslaagde  missie.

Schitterend  R&D werk Hogader  ;)