Jump to content
AAC

review: Specna Arms SA-G01(M4A1 + M203)

Recommended Posts

Zo,  ik had het er al eerder over, nl mijn toetreding tot de Specna-clan  :P

Bij deze is het geschied , vorige week is m'n Gunfire bestelling (eindelijk) op de klep gevallen.

Naar goede gewoonte , wil ik m'n nieuwste assets graag aan jullie showen, en m'n bevindingen met jullie delen.

Zoals ik al eerder zij, is m'n keuze dus op de SA-G01 gevallen, een M4A1 met M203 grenade laucher replicaset, welke me trouwens erg bevalt.

eng_pl_SA-G01-carbine-replica-black-1152

Aangezien we op Airsoft Elite al een  Ervaringen met Specna Arms  "HOT topic" van @Huurpaard hebben, en ook de Specna arms dissasembly van @Mata 

Wil ik eerder betrachten,  een overzicht te maken, en dit specifiek SA-G01 model te reviewen , dus de gangbare "Specna business" moet gewoon daar verdergaan. 

over SPECNA ARMS & GUNFIRE

Het welgekende -IKEA van de airsoft-  GUNFIRE , is de exclusieve dealer, voor Europa van,  Specna Arms HK (Hong Kong)

Je vind op de Gunfire site touwens ook veel meer Specna items , dan op de Specna site zelf , zoals BDU's, en parts.

Specna zelf is een vrij nieuwe speler op het terrein, (denk van ergens in 2013 ?) en op hun homepage vertellen ze eigenlijk niet zo heel veel.

Ze zijn kort en bodig , en vatten hun sterke punten graag samen in 4 woorden, hun 4S 'en nl.                                                                                                                                                                           

1. SATISFYNG PRICE                                  :  denk dat dit wel een terechte claim is ?            
  2. SUPREME QUALITY                               :  kwaliteit is zeker in verhouding tot de prijs                     
  3. SPRING QUICK CHANGE                      :  idd dankzij hun E&C en SAEC systemen
  4. SPECTACULAR RANGE OF MODELS  :   is het minste wat je dervan kan zeggen     

.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................​

over de "SPECTACULAR RANGE OF MODELS"

Specna heeft reeds meer dan 55 verschillende modellen, vraag mij persoonlijk af of dit echt nodig is ?  want je hebt nu wel zo'n bomen & bos verhaal he !

Het is dan ook niet verwonderlijk dat mensen die zich aan't orienteren zijn op Specna, daar een punthoofd van krijgen (je zou voor minder)

Ik zal  bij deze een poging ondernemen om dit uit te klaren. 

Intern zijn de Specna replica's nagenoeg hetzelfde,  de innerbarrel lengte en bijhorende cilinder kunnen verschillen ifv het model

verder kun je qua gearbox volgende systemen tegenkomen: 

1.  een DV versie, klassieke Gearbox zonder Enter & Covert  (Gunfire heeft er nog enkele maar naw zijn deze discontinued ?)
  2.  een Enter & Covert gearbox hierbij kun je de spring wisselen zonder de gearbox te openen (meest courant bij Specna)
  3.  een SAEC syteem hierbij kun je spring wisselen door enkel de stocktube af te schroeven (nog vrij nieuw)

l3HIfoF.png     

Hierboven de series zoals Specna ze zelf weergeeft, de verschillen zitten hem meest  in de uitvoering van het model zelf.

Ik moet zeggen,  persoonlijk vind ik de logica tussen BASIC en ADVANCED soms wat ver zoeken, maar als 't beest maar een naam heeft zeker ?

1. ADVANCED                    :  Meer geavanceerde complexere modellen
  2. ADVANCED SAEC         :  Idem dan voorgaande maar met het SAEC systeem               
  3. BASIC                             :  Eenvoudiger basic modellen                                                                
  4. BASIC SAEC                   :  basic maar met het SAEC systeem
  5. GRENADE LAUNCHER : 3 verschillende replica's met een M203 grenade laucher
  6. V-SERIES                        :  deze zijn uitgevoerd met een VLTOR style receiver

HT  : staat voor Half Tan , in dat geval zijn de stock, pistolgrip, en handguard tan kleurig  

Exclusive Custom Series :  hebben ze het over op de meegeleverde poster, uitgevoerd met een water transfer paintjob in Kryptek Mandrake of A-TACS FG.

3ULGIxF.jpg

UX9WqMn.png?1

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Over Enter & Convert, en SAEC 

Ondertussen bij de meesten al vrij goed gekend, maar ik beschrijf ze hier nog 's ff voor eventuele andere "newbie's" wat te introduceren 

1. Enter & Covert aka E&C  : hierbij kan je de spring wisselen zonder de gearbox open te maken, je dient enkel de upper receiver af te schuiven                                                                                       Vervolgens dien je enkel de spring guide los te maken met een schroevendraaier (bekijk ook deze video van Gunfire)
  2. SAEC : hierbij kan je de spring wisselen zonder de receiver open te maken, het volstaat de stocktube af te schroeven.

GzEikeM.png

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Over de SUPREME QUALITY & SATISFYING PRICE      

Nu heb ik eerlijk gezegd niet zo héél veel ervaring met verschillende brands, om een goed vergelijk te kunnen maken.

Maar wat ik kan vertellen is dat alle Specna modellen full metal zijn, weliswaar in Airsoft-metaal (zinc alloy aka pot metal ) maar das bij alle brands zo hoor <_<

Als je bij andere brands een ful metal replica wil , ben je al snel wat heel wat meer Euros kwijt !

standaard wordt er een 9.6V NiMH batterij, en charger  meegeleverd terwijl dit bij sommige brands geen accu, of slechts een 8.4V is !

Ik denk dat ze deze beide eigenschappen wel mogen claimen dus.

Zo,  ik denk dat ik Specna Arms, en Gunfire zo wel beschreven heb, kan ik het nu dus eindelijk over m'n SA-G01 gaan hebben

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

over de  SA-G01 (M4A1 + M203 grenade laucher) 

The "unboxing" 

Traditioneel krijg je nu een minutenlang durende video te zien, waarbij iemand op oersaaie toon , zit te lullen over wat er allemaal in z'n doos zit,

om dan pas de laatste 5 seconden, z'n eigenlijke replica te tonen :D  

Wel ik wou ook wel gaan tonen wat je allemaal krijgt , ik ga het alleen op een wat andere manier proberen, openlijk wat "interessanter" enjoy it 

Heb er een Thinglink plaatje van gemaakt Click op IMGUR.COM !

scaletowidth#tl-737459089440768001;10431

.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Over de Externals

Zoals al eerder vermeld,  is alles wat van metaal hoort te zijn ook zo, stock , pistolgrip, en handguard zijn van plastic.

Ik zal -om niks over  te slaan- een "guided tour" doen  We beginnen onze "tour" bij de:

• Flash hider dit is een mooie Colt "BirdCage" A2 flash hider, compleet met spacer in aluminium,  (tip: maak deze zwart staat wat realistischer)
  • Outer barrel  is mooi gefinished is een soort groffe poedercoating, mooi dat ze met kleurverschillen werken ,echter de vormgeving onder de handguard is minder correct, ik mis ook de groffe bewerkingsgroeven van het draaien, en de blauwachtige finisch, de outerbarrel wordt dus gegarandeerd vervangen door deze metertijd. de barrel zit tevens vast aan de receiver mits een mooie,  metalen Delta-ring & barrel nut
  • Vooraan de outerbarrel -uiteraard -ook een mooie Colt  A2 frontsight  

5Y7SLuA.jpg

Bsxw1XH.jpg

c93SfyP.jpg

JpCY0xQ.jpg

• HANDGUARDS zijn mooi, klassiek Colt M4A1 style , vervaardigt uit een ietwat soepel plastic, en mat afgewerkt, er mooi en realistisch, al moet ik wel zeggen, desondanks de nokjes die in de barrelnut passen , heeft de handguard wel een beetje wobble. de replica zit in de doos met de boven helft gemonteerd, maar de onderhelft is meegeleverd zodat je die gewoon kan plaatsen wanneer je zonder de M203 wil spelen.
  • KAC RIS RAIL heb ik gelijk mee besteld , want ik wou niet de Colt handguards "runnen" ik wou sowieso de MWS of SOPMOD look , deze RIS is apart verkrijgbaar van Specna, bij Gunfire. De toprail gaat wel héél erg stroef tussen de Delta ring, je moet ff "meehelpen" met een schroevendraaier ofzo,  door het systeem met de nokjes, die in de barrelnut vallen heb je hierdoor wel een muurvast zittende rail !  De onderhelft daarentegen past net niet mee in de Delta ring,  maar dit is met enkele vijlstreken ook 1.2.3 verholpen. verder is deze Rail erg mooi gedetailleerd afgewerkt , compleet met witte position-marks, en een ALU "heat"shield in de lowerhalf .

mQgoPoe.jpg

i0vx1il.jpg

z08HMqW.jpg

RUSkUNV.jpg

RECEIVER  is zeer netjes, afgewerkt in een mooie zwarte poedercoating, en voorzien van de karakteristieke witte markings , hoe mooi deze ook zijn aangebracht, zo onrealistisch zijn deze  ook ,  in de toekomst zal ik hier ongetwijfeld een oplossing voor zoeken, misschien met een verhullende paintjob, of misschien probeer ik alsnog zelf de Colt markings te graveren , of  eventueel met deze aftermarket receiver van E&C welke vermoedelijk een tweelingbroertje is.

• FIRE SELECTOR  draait mooi soepel met duidelijke "click's",  
  • MAGAZINE CATCH werkt perfect  
  • FORWARD BOLT ASSIST is beweegbaar, niet functioneel,  en kun je lekker  wat mee liggen prullen   
  • DUSTCOVER Aan de rechterzijde met daaronder een zwarte BOLT ornament plate" (persoonlijk prefereer ik m'n RVS plate zoals op m'n CQBR)
  • CHARGING HANDLE onder die plate zit het regelwieltje van de hop-hup unit, door die naar achter te trekken gaat ook de fake BOLT open en blijft hangen achter de
  • BOLT CATCH wanneer we die indrukken schiet de BOLT weer naar voor, een leuk realistisch detail 
  • PISTOL GRIP Colt A2 model perfect afgewerkt 
  • CARYING HANDLE  met rear sight, welke volledig functioneel is (zie ook de video) 

YVUwvaT.jpg

tcL5SWX.jpg

MwveHku.jpg

1UMwC37.jpg

8dRY3kr.jpg

• RECEIVER EXTENSION aka STOCK TUBE vinden we achteraan de receiver, eveneens mooi gefinished, en bovenaan voorzien van witte position markings, voor de stock.
  • LOCK NUT van de Stock tube is perfect vervaardigd, en laat nog enkele gangen draad  van de tube zien, de NUT is grijs wat het weeral mooi realistisch maakt 
  • CQD REAR SLING PLATE  sluit de achterkant van de receiver af,  toch wel leuk detail aangezien dit niet standaard op een M4 zit , (hij is wel hel vaak in gebruik bij US SOF)  en bij Airsoft rêplica's meestal toch wel een optie is denk ?  ik kan hem niet voor perfect uitschelden aangezien er onderaan een gat zit wat er niet hoort  :(vergelijk hier 
  • CRANE STOCK zit standaard op deze SA-G01 , toch wel ff bij stilstaan dat op deze verder klassieke M4a1 replica eigenlijk een Colt stock zou horen , maar deze bied niet de stowage compartimenten in de cheek welds ,  welke noodzakelijk zijn voor de  , nunchuck batterij , wss een noodgedwongen keuze dus

I36tbza.jpg

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

DE M203 GRENADE LAUNCHER  last , but definitly not least, zijn jullie wellicht erg benieuwd naar he  ?  :P

Gelijk ff de wettelijke reglementen toelichten ! , is in Nederland wel toegestaan, zij het als decoratief accessoire , de Green gas granaten mag je dus niet hebben in NL , in Belgie zijn deze wel toegestaan, echter  op het moment dat ik mijn order plaatste waren diegene ik wou,  net out of stock, dus dat wordt iets voor een andere keer  :wacko:

Even over de RS M203 versies:

• je hebt een short en en long barrel versie
  • je hebt een barrel mounted, en een rail mounted versie
  • de oudere versies  zitten vooraan bevestigt met een geschroefde mount
  • de nieuwere SOPMOD modellen hebben een KAC Quick Release front mount

Deze M203 replica van Specna, is dus een short barrel,mounted versie met een KAC QR mount, welke niet apart verkrijgbaar is , enkel in deze kit dus, 

hij is tevens full metal, enkel de barrelgrip is plastic net zoals bij de RS versie , deze M203 draagt geen witte markings , en voelt heel degelijk aan.

Interessant detail : bij deze replica  kan je de rear barrel mount demonteren , en vervangen door een rear rail mount , om je M203 dus aan een 12" DD rail te hangen.

Alleen de vraag of je zo'n stuk kan vinden , want Specna blijkt ze niet te hebben ?    Dat wordt dus Gunsmitten  :D

Ik nodig jullie uit om m'n filmpje derover te bekijken           DE VOLLEDIGE FOTO ALBUM's  VAN DE SA-G01 

EN HIER EEN FOTO ALBUM ZONDER FLITS

agLIsvg.jpg

Wzd0iyj.jpg

BHP6qNx.jpg

THE CATWALK

​Aangezien ik best een mooie collectie accessoires bezit, heb ik besloten om m'n SA-G01 , eens in wat verschillende outfits te hijsen,

Dit om de veelzijdigheid van zo'n "basic model" aan te tonen, ik schafte de RIS , en LMT sight wel appart aan bij Gunfire. 

En ook om jongens die wat minder bezig zijn met militaire loadouts bestuderen, wat te inspireren wat er allemaal mogelijk is qua looks.

scaletowidth#tl-737459218705022977;10431

scaletowidth#tl-737459379053264897;10431

scaletowidth#tl-737459549945987073;10431

THE INTERNALS

En ten slotte ff kiijken wat er onder de motorkap zit he,

moet eerlijk zeggen dat ik me hierbij wat heb laten bijstaan door @MATA aangezien hij , hier meer ervaring in heeft dan ik,  thx @MATA bij deze dus   :)

Als we achteraan beginnen , met de Crane stock open te maken , hebben een Small Tamiya connector , waaraan de meegeleverde 9.6 V NiMH accu past.

Op zich al best sterk , aangezien we toch vaak zien dat er ofwel geen accu inbegrepen is, ofwel is dit maar een 8.4 V accu is.

PkN7VxY.jpg

Wanneer we de Aluminium stocktube afschroeven , komt de "receiver end plate" (in dit geval in CQD style ) los.

Het is langs hier dat de "rear wiring" passeert, bij de oudere modellen, blijkt er hier nog een fuse tussen de kabel te zitten, bij deze dus niet meer .

zP53pwM.jpg

De receiver zit geborgd middels twee stalen "receiver pins" welke tevens geborgdt zijn dmw een schroefje

xakk5tl.jpg

In de upper receiver, bevind zich een messing innerbarrel van 350 mm lang, met een standaard metalen hop up unit.

MEfEVxv.jpg

aCTatfh.jpg

In de pistol grip, de motor (uiteraard) zonder enige markings, de pistol grip,  motor base plate is van metaal !

SZN0rVJ.jpg

Na demontage van lockpin,  Magazine,  en Bolt catch , kan de V2 gearbox uit de lower receiver genomen worden

qztMP0b.jpg

Om de gearbox  te demonteren,  beginnen we door eerst de spring te verwijderen,  middels het E&C systeem, indien je enkel de spring wil wisselen, heb je nu genoeg gedemonteerd .

SUCQilR.jpg

pByW1Ax.jpg

De gearbox kan nu geopend worden door de torx 8  schroefjes te verwijderen,

De piston & cilinder assembly, bestaat uit ;

• Een messing type 2 cilinder
  • Een basic piston uit een stuk , met één stalen tand.
  • Een basic plastieken cilinder head
  • een basic plastieken nozzlehaed , zonder O-ring
  • De gearbox shell , is een reinforced model, volgens Gunfire zou je er tot een M130 spring , mogen in gebruiken.
  • De gears draaien in 8 mm open kogellagertjes  

JkPlXPl.jpg

In de gearbox shell vinden we verder, de stalen gears , de gears zijn bij deze NIET geshimd, der ligt wel één vulringetje op de bevel gear ? (vergeten misschien ? :P )

De gearbox is slechts lichtjes ingevet, maar volgens mij is dit wel voldoende.

VL4TFBo.jpg

BEKIJK HIER HET VOLLEDIG ALBUM VAN DE INTERNALS,  VOOR NOG MEER DETAILS 

LAAT HET ME OOK NOG ZEKER WETEN ALS IK WAT VERGETEN BEN, OF ALS JE NOG SUGGESTIES HEBT 

...............................................................................................................................................................................................................................................................

Gaaf en compleet! Ben vooral benieuwd naar de werking van de launcher :P.

Zou je trouwens voor mij eens kunnen kijken of er een zekering in de buffer tube zit? Ben er nog niet achter wanneer deze verdwenen is of dat het alleen bij de B0x modellen is.

Nice gast!

Nu even afwachten waar dit ding naartoe gemodificeerd word :P

Wil der uiteindelijk een flinke "battleworn SOF-fighter" van maken, der komt ook nog een "modeshow" ;)

Leuk om te lezen! Goeie research ook!

Wat me meteen opviel is dat je ook een lower handguard meegeleverd krijgt?! Wat goed! Zo kan je die M203 er dus ook af laten...

Yup de M203 kan der zeker (makkelijk) af, toon ik jullie ook nog  ;)

Gaaf en compleet! Ben vooral benieuwd naar de werking van de launcher :P.

komt nog aan bod 

Zou je trouwens voor mij eens kunnen kijken of er een zekering in de buffer tube zit? Ben er nog niet achter wanneer deze verdwenen is of dat het alleen bij de B0x modellen is.

Okay zoek ik nog uit  :)

Leuk aac. Ga je er dan toch op uit aangezien je weer een aeg hebt gehaald? Leuk om te zien dat je nu ook meer investeert of heb je deze ook gekregen? Wacht eens....je bent toch niet stiekem chief engineer van Specna die hier een beetje anoniem op het forum rondwaart?  ;)

Vet! Zoals gebruikelijk lekker veel details!

Ben benieuwd naar die rail mount. Want nu kan je de combi dus niet monteren?

En dat gat in de slingplate hebben alle specnas volgens mij. Is dat niet een secundaire wire uitgang voor je batterij? Je kan trouwens ook een Colt stock er op gooien en de batterij in een stock pouch hangen... Zag je wel veel op die classic colts (maar dan géén batterij als inhoud uiteraard)

Vet! Zoals gebruikelijk lekker veel details!

Thx @HP , Zo probeer ik het toch 

Ben benieuwd naar die rail mount. Want nu kan je de combi dus niet monteren?

Bedoel je de lower half van de RIS RAIL ? en daar dan de M203 rail mount aanhangen ? eigenlijk vermelde ik het alleen maar , persoonlijk vind ik deze setup vetter.

Voor een moderner look moet het -vind ik- een DD 12" rail zijn met de rail mount M203

En dat gat in de slingplate hebben alle specnas volgens mij. Is dat niet een secundaire wire uitgang voor je batterij? Je kan trouwens ook een Colt stock er op gooien en de batterij in een stock pouch hangen... Zag je wel veel op die classic colts (maar dan géén batterij als inhoud uiteraard)

Ja zie je meer met replica slingplates, ik ben van de details he  ;) 

Die Colt stock was ook maar een opmerking, persoonlijk prefereer ik ook de Crane stock voor de SOPMOD setup.

Weer mooi gedetailleerd weergegeven. Wat betreft je video's, ik vind het eigenlijk lekker vlot wegkijken. Duurt niet te lang en je blijft niet uren stilstaan bij een klein dingetje. Je gaat er gewoon op een, wat mij betreft, goed tempo doorheen en wil ik even meer details zien dan druk ik wel op pauze. De resolutie zou wel iets hoger mogen en als je iets meer licht er bij hebt zie je minder flikkering  en word het beeld minder korrelig.

Als laatste zou ik nog wel het Engels even goed nalezen of na laten lezen. Het begint al met 'AAC present', ja hij is aanwezig, of presenteert (presents) hij? Verder alleen wat kleine dingetjes hoor, het is niet dat je iemand door de spelling per ongeluk uitscheld :P.

Weer mooi gedetailleerd weergegeven. Wat betreft je video's, ik vind het eigenlijk lekker vlot wegkijken. Duurt niet te lang en je blijft niet uren stilstaan bij een klein dingetje. Je gaat er gewoon op een, wat mij betreft, goed tempo doorheen en wil ik even meer details zien dan druk ik wel op pauze. De resolutie zou wel iets hoger mogen en als je iets meer licht er bij hebt zie je minder flikkering  en word het beeld minder korrelig.

Thx Mata , sja die video's maak ik met m'n Medion12.0 px fototoestel , wat overigens wel goede foto's maakt,  denk ?

Ik maakte  een statief met m'n bureaulamp , dus ik filmde al in het volle  licht, wellicht is dat cameraatje niet echt geschikt voor het betere filmwerk ?

Ik probeer mischien nog wel 's overdag ofzo  :unsure: 

Als laatste zou ik nog wel het Engels even goed nalezen of na laten lezen. Het begint al met 'AAC present', ja hij is aanwezig, of presenteert (presents) hij? Verder alleen wat kleine dingetjes hoor, het is niet dat je iemand door de spelling per ongeluk uitscheld :P. Hahaha zal het 's herbekijken, nu moet ik eerlijk zeggen dat ik m'n Engels ook zo maar al doende heb aangeleerd hoor  (van TV en internet)  Ik probeer ze in 't Engels te houden vanwege het internationale karakter uiteraard, dus jullie correcties zijn meer dan geapprecieerd  ;)  

Het laatste filmpje is niet meer beschikbaar... Maar die had ik in eerste instantie ook over het hoofd gezien! Oeps! ;)

Trouwens, welke vind jij het mooist? Van wat je hier post? Ik zou stiekem voor de ACOG gaan.

Edit: en hoe zit het met het richten van zo'n m203? Kan dat met je iron sights of heb je daar een aparte sight voor nodig?

Het laatste filmpje is niet meer beschikbaar... Maar die had ik in eerste instantie ook over het hoofd gezien! Oeps! ;)

Weird zou moeten werken nu ?

Trouwens, welke vind jij het mooist? Van wat je hier post? Ik zou stiekem voor de ACOG gaan.

Ik vind zelf de versie met M203 comp M3 en magnifier wel vet,

Deze Acog is eigenlijk maar een dot sight, wil wel deze nieuwe van Element ,   replica van de TA31ECOS uit de block II kit 

Edit: en hoe zit het met het richten van zo'n m203? Kan dat met je iron sights of heb je daar een aparte sight voor nodig?

Daar heb je een KAC M203 leaf sight voor nodig , of een KAC quadrant sight, wellicht ga ik die eerste wel 's maken de airsoft versies zijn een beetje bij de haren gesleurd  :blink: 

Heb wat nieuwe foto's  gemaakt,  overdag,  geeft toch een ander uitzicht he,

De complete albums zijn ook te bekijken als je de link volgt op 't einde van het topic.

up Next de internals  :)

Vet ding AAC!! Vooral die grenade launcher vind ik geweldig! Goed om te horen dat het op cosmetische basis wel mag in NL... Deze gaat op m'n verlanglijstje!

Echt een vet ding ja , zou je geen spijt van hebben  ;)

@aardvark

Ik ken dat type wel ;)

Als je de modder er weer uit haalt als je klaar bent houden ze het prima uit. Zelfs een keer echt gigantisch op m'n bek gegaan waarbij ALLE accessoires wel ergens stuk waren en de replica me lachend aan keek... Ik las wel ergens hier een verhaal van een afgebroken upper geloof ik...

Zeg ehm, stel je bent een vrij ruwe speler.. het get down in the dirt type om het maar zo te zeggen.

Denk je dat deze replicas het goed volhouden?

Ik ben wel een aggresievere speler, maar niet erg onhandig :P. Bij mij houd ie het erg goed, maar ik gooi er over het algemeen niet mee.

@aardvark

Ik ken dat type wel ;)

Als je de modder er weer uit haalt als je klaar bent houden ze het prima uit. Zelfs een keer echt gigantisch op m'n bek gegaan waarbij ALLE accessoires wel ergens stuk waren en de replica me lachend aan keek... Ik las wel ergens hier een verhaal van een afgebroken upper geloof ik...

Altijd natuurlijk rekening houden met het full (Airsoft) metal he .

Dit is geen echt Aluminium , maar zinc alloy (aka pot metal) , veel minder sterk , en brosser , zie idd maar het schoolvoorbeeld van de gebroken upper receiver , enkel pagina's terug.