Jump to content
AAC

PEQ BOXES AAC's ultimate guide

Recommended Posts

LAM's , peq boxen, battery cases, al eender hoe je ze wil noemen, tegenwoordig een waar kluwen waar de gewone sterveling ronduit een punthoofd van krijgt

Je moet al een beetje US SOF, en M4 maniak zijn ( zoals als ik ) om der wat wijs uit te worden,

Het is dan ook niet te verwonderen dat ik al menig keer ben aangesproken met de vraag ; welke PEQ neem ik nu het best.

Daarom heb ik besloten om al deze units eens overzichtelijk in kaart proberen te brengen,

Nu weet  ik er ondertussen wel een en ander van , maar ben ook maar een mens, dus schiet me niet dood als ik wat vergeten of fout heb :D

Dus voortaan krijg je een link hiernaartoe , en mag je lekker gaan lezen  :P

Ik zal m'n guide starten met een korte inleiding

In de moderne oorlogvoering is het voordeel van je tegenstander te kunnen zien voor hij jou ziet , steeds een zéér voorname discipline geweest.

Reeds in WO II werden de eerste concepten uitgeprobeerd, welke echter niet bepaald handzaam waren, ook de latere oplossingen waren verre van elegant  :P

KZXJPGA.jpg

Rond de jaren tachtig duikt de eerste min,  of meer compacte AN / PAQ 4 op , voor het eerst gebruikt door de US 101 Airborne  division, dit was uitsluitend een IR illuminator om te gebruiken als ondersteuning van NVG's.   Eind jaren tachtig word  het MWS en SOPMOD accessoriekit geïntroduceerd waarvoor ik eerder, ook al eens deze guide maakte  ;)

Hjrv1jQ.jpg

Ik maakte de guide hieronder door eerst de nodige pics van Google te halen, en deze vervolgens te composeren dmv Paint.

Vervolgens laadde ik de image in thinglink waar ik de nodige  links op de afbeelding kon "pasten"

Dankzij onze home-hacker Gryphon , is het nu ook mogelijk deze plaatjes te "sharen" , met jullie hier op AE  :P

• De verschillende units staan chronologisch gerangschikt, door over de afbeelding te bewegen kun je alle dots aanklikken en meer info lezen
  • De witte kaders bevatten informatie over de RS versies
  • De blauwe kaders bevatten informatie voor Airsofters,  zoals de bestaande replica's, en advies voor op welke build je ze kan toepassen. 

Echte PEQ boxen zijn stervensdure dingen, een LA-5 kost bv een 2900 $  :blink:

Gelukkig bestaan der voor ons,  wanabees , daarvoor replica's, te onderscheiden in "functional PEQ's" , en battery cases.

• Bij deze "functional PEQ's is het vaak zo dat deze een ongevaarlijke  visible laser hebben , meestal rood, maar de iets duurdere hebben een green laser, Groen wordt door het menselijk oog beter  waargenomen, en lijkt als dusdanig feller, sommige hebben zelfs een IR laser maar deze kun je alleen maar waarnemen  met een nvg , op de plaats waar bij de RS peq boxen een IR torch zit, vinden we bij de AIrsoft versies dan een gewone flashlight.
  • Bij de battery cases, kun je dan  gewone plastic doos hebben, waar je je LIPO elegant in kwijt kunt , der zijn iets luxueuzer modellen welke voorzien zijn van een functional laser maar let wel, de laser zit dan altijd op de verkeerde plek, nl op de plaats van de IR illuminator.

scaletowidth#tl-712330321026088961;10431    

Looking good aac! Toevoeging van ThingLink > thumbs up.

Is de LA-5C UHQ altijd met green laser, of is dat degene juist die nog niet beschikbaar is maar binnenkort op de markt zal moeten verschijnen?

Ik heb deze week een LA-5 UHP met green laser ontvangen, een echt monster ,  die laserbeam kun je zo zien net een lightsaber  :D

Helaas hebben ze die laserdiode  in de flashlight bulb hebben gestoken :unsure:  

nu weet ik ook niet of het nog prototype is of ze het zo willen gaan produceren, heb nog geen antwoord gekregen, maar ik hou julli uiteraard up to date  

Nice post. Ik mis alleen de 15A/DBAL-A2? G&P heeft daar een werkende replica van dacht ik.

Idd , ik beperkte me tot hiertoe tot de meest gekende, en meest gebruikte modellen.

En het is de bedoeling om ook nog een bijkomende guide te maken van de iets minder courante modellen .

zoals de de Steiner DBALL, Wilcox RAPTAR, AN/PSQ-23 etc... 

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar de originele maar die is opmerkelijk moeilijk te vinden. In Nederland kan ik er alleen een paar vinden bij Optics-World vaak zonder prijsaanduiding. Op Ebay en andere internationale sites natuurlijk ruim keus. 

Een peq is een laser product dus daar zijn weer regels aan verbonden maar zou ik zo maar een kunnen kopen in het buitenland? Ik heb hier op dit moment geen budget voor hoor maar ik mag me graag oriënteren. 

Hoeft niet persé een Steiner te zijn uiteraard. Die prijzen lijken (zijn) inderdaad onoverkomelijk. Persoonlijk denk dat het toch relatief is. Het ligt puur aan hoe men het budget verdeelt en waar de prioriteiten liggen. Als ik kijk naar wat mensen kopen, hebben, willen etc. door simpelweg te lezen op fora of rond te kijken op evenementen. dan kan ik al een een redelijke schatting maken van wat hun budget is of op zijn minst wat ze er potentieel voor over hebben. 

Natuurlijk kan het niet voor iedereen en ook niet voor elk artikel, dat is begrijpelijk maar ik denk dat als  je het je kan veroorloven rond te lopen met - ik noem maar wat - een systema, bepaalde TM's, Ra Tech's, Airsoft Surgeon's, complete HPA's etc. dan kun je in principe ook proberen voor bijvoorbeeld zo'n peq te gaan of een RS optic. Als je echter liever een kwalitatieve aa hebt dan ga je natuurlijk daar voor en laat je die peq of wat dan ook liggen. 

Wat in ieder geval ook voor mij telt is dat je dan iets origineels bezit en dus niet een replica van een wapen, optic, accessoire en ga zo maar door. Daarnaast investeer je (hopelijk) ook in iets van hoge kwaliteit. We hebben het er hier al vaak over gehad dat airsoft best overpriced kan zijn.  De prijs/kwaliteit verhouding is soms aan de lage kant. Als ik bijvoorbeeld die Steiner zou aanschaffen ben ik ook veel geld kwijt maar het is toch onwaarschijnlijk dat ik iets heb gekocht wat tegen kan vallen of waar ik vervolgens nog eens extra geld in moet gaan investeren om het optimaal te laten werken. 

Voor mij allemaal zaken om eens over na te denken dus  :)