Jump to content
Fl4m3s87

Review: Big Dragon AAC M4-2000 (deluxe)

Recommended Posts

Als beginner in de wereld van airsoft, ben je veelal afhankelijk van meningen en feiten van medespelers die al langer in het wereldje rondlopen. Je baseert je eerste keuzes, van airsoftapparaat tot keuze van camouflage, van juiste batterij tot richtmiddelen veelal op de ervaringen van die medespelers. Totdat je vertrouwd genoeg bent op een bepaald vlak, om zelf je eerste review te delen. Hierbij de mijne, op een wat kleinschalig gebied.

Inleiding
Zoals menigeen misschien wel heeft gezien in het Show je replica! op Airsoft.nl topic, heb ik een VFC/Umarex HK416 D AEG. Een schitterend airsoftapparaat, waar door VFC/Umarex de nodige aandacht is gestoken in het oog voor detail, mede in samenwerking en licentiëring van Heckler & Koch. Het apparaat heb ik enige tijd terug overgenomen van een medeforumlid.

Na wat kleine uiterlijke aanpassingen - EOTech XPS, FTS 3x magnifier, back-up sights, tactical zaklamp, angled foregrip, pistolgrip en triggerguard - heb ik qua uiterlijk niet veel meer aan het apparaat gewijzigd. Het apparaat ligt prima in de hand en voldoet aan mijn wensen. Echter, naar gelang ik mijn apparaat vaker vastnam, struikelde ik steeds vaker over de lengte van het apparaat. In de setup zoals ik 'm draag, is het apparaat 92 centimeter lang.

De lengte van het apparaat zit 'm vooral in de langere inner barrel. Een Madbull Python II, met een lengte van 460 millimeter. Om het restant van de uitstekende inner barrel, zit er een knots van een 5.56 suppressor omheen van 200 mm en een diameter van 45 mm. Tijd voor wat anders!

5SY8bxF.jpg
De huidige setup

De aanpassing
Inmiddels heb ik een kortere precision inner barrel besteld van 275 mm. Dit is de originele lengte van de barrel, zoals die door VFC/Umarex meekomt in de replica. Een probleem: Ik heb de originele flash hider niet meegeleverd gekregen bij de overname én ik wilde daar waar nodig een suppressor kunnen voeren.

Mijn load-out is nogal door DEVGRU/Navy SEALs geïnspireerd, en na een kleine zoektocht vond ik de foto van een van dé HK 416's die - naar zeggen - is gebruikt bij de befaamde/beruchte 'raid on UBL/Osama Bin Laden'. De HK 416 op de foto voert een AAC style suppressor. KAC style suppressors zie ik redelijk wat voorbij komen, dus voor mij was de AAC een uniek type. Onderdeel één, check!

Dan nog de flash hider. Met een kortere barrel en een QD suppressor moest er natuurlijk een flash hider gemonteerd worden op de outer barrel. Het uitgangspunt was namelijk een kortere barrel, en wanneer 'noodzakelijk' de mogelijkheid om een suppressor te monteren. Een snelle Google zoekopdracht bracht me bij dé ideale combo-kit voor mijn setup: De Big Dragon AAC M4-2000 deluxe kit. Een set met daarin zowel de flash hider als de suppressor. Twee vliegen in een klap!  

Unboxing
Na een snelle levering vanuit België (27 november besteld, 1 december in huis) natuurlijk de omdoos in alle enthousiasme in stukken gereten. Helaas niet veel te unboxen, meer unplastiken. De omdoos bevatte nog wat meer artikelen, waardoor de boel alsnog netjes verpakt was. Maar de Big Dragon AAC M-2000 kwam gewoon in een ziplock. Niets mis mee, hij heeft niets geleden met het transport.

RmXaiHX.jpg
Unboxing the plastic

Details
Bij het uit de doos nemen, was het eerste wat opviel het gewicht. Wat een bonk metaal! De totale set, dus de flash hider in de suppressor, weegt ongeveer 400 gram. De flash hider weegt ongeveer 120 gram. De suppressor 280 gram. Dat is meer dan het dubbele van de huidige suppressor met een schamele 150 gram, en alleen de nieuwe flash hider is al bijna net zo zwaar.

De flash hider, met 14 mm CCW schroefdraad is een three prong flash hider met een totale lengte van ongeveer 65 millimeter. De suppressor is 170 millimeter. De flash hider zelf verdwijnt in zijn geheel in de suppressor, waardoor de lengte van de setup in totaal 170 millimeter blijft, wanneer deze op de barrel gemonteerd zit. De diameter van de suppressor bedraagt 35 millimeter.

w4clRGI.jpg
Uit het plastic

De afwerking
Qua afwerking lijkt nergens op te zijn bespaard. Het gewicht voelt goed en degelijk, en zo ook het materiaal zelf. Ik durf niet te zeggen uit welk metaal de onderdelen vervaardigt zijn, maar er zijn geen gietnaden te bespeuren. De schroefdraad is prima afgewerkt en het QD systeem voelt niet goedkoop, en is ook uit metaal vervaardigd. De kleur is mat zwart en vertoond geen krasjes of oneffenheden. Al met al prima!

Big Dragon heeft de suppressor voorzien van heel duidelijke leesbare tekst in de vorm van trademarks en een opschriftje. Aan de mondingszijde staat een pijl met het opschrijft "FRONT TOWARD ENEMY", wat we ook kennen van claymores. Op het midden staan de trademarks
"ADVANCED ARMAMENT CORP.
LAWRENCEVILLE. GA USA M4-2000"
Onderaan, bij het QD systeem, staat nog eens "<- ON - OFF ->" aangegeven, voor het monteren dan wel demonteren van de suppressor. Last but not least staat aan de andere zijde het kleinere opschrift "PATS. PEND." oftwel pantents pending.

De frontcap is door middel van schroefdraad te verwijderen. Binnenin bevinden zich drie schuimrubber ringen. Ik verwacht dat de ringen dienen als stabilisator bij langere inner barrels. Ik verwacht niet dat ze daadwerkelijk meerwaarde hebben wat betreft demping van geluid.

y4W1y3f.jpg
De internals/opbouw van de suppressor en flash hider

De installatie
De HK 416 is standaard voorzien van 14 millimeter CCW schroefdraad. Zoals verwacht, schroefde de flash hider met alle gemak op het apparaat! Geen slechte draad, geen schuine flash hider. Gewoon goed!

Bij het opschroeven van de suppressor liep ik eigenlijk tegen de enige 'flaw' aan van deze kit. De suppressor schroeft er clockwise op. Dat wil zeggen dat je de flash hider - mits niet goed vastgedraaid - ook weer los draait. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Gewoon een kwestie van de flash hider goed vast zetten en de suppressor niet te vast draaien. Het QD systeem interlocked beide gewoon goed, dus té vast draaien heeft sowieso geen nut.

De conclusie
De Big Dragon AAC M4-2000 is een regide stukje accessoire dat niet alleen erg compleet is en regide voelt, maar ook nog eens met oog voor detail is afgewerkt.

Pros
+ Goed materiaal, voelt regide aan
+ Schroefdraad was spot-on
+ Stevig QD systeem
+ Afwerking en oog voor detail is geweldig

Cons
+/- Suppressor draait CW op de flash hider, die op zijn beurt weer CCW op het apparaat schroeft. Dit kan in de eerste instantie loskomen, maar vergt eigenlijk gewoon wat strakker vastdraaien van de flash hider.

Nog wat kiekjes
qa81oex.jpg
De three prong flash hider van Big Dragon, met daaronder de losse suppressor

pDQwEdo.jpg
Nogmaals de three prong flash hider van Big Dragon, met daaronder de losse suppressor

dpx3mtZ.jpg
De totale setup, suppressor los

sKkzpzX.jpg
De totale setup, suppressor bevestigd

fVIQ83x.jpg
Nog een kleine detail foto van de twee onderdelen

Ziet er goed uit. Bedankt voor je review. Heb zelf mijn 20cm silencer (zelfde als jij had) onlangs ook vervangen. De barrel van 450 naar 300mm en nu kan ik ook evt weer met een flashhider spelen. Maakt je toch weer wat flexibeler :)

Mijn load-out is nogal door DEVGRU/Navy SEALs geïnspireerd, en na een kleine zoektocht vond ik de foto van een van dé HK 416's die - naar zeggen - is gebruikt bij de befaamde/beruchte 'raid on UBL/Osama Bin Laden'. De HK 416 op de foto voert een AAC style suppressor. KAC style suppressors zie ik redelijk wat voorbij komen, dus voor mij was de AAC een uniek type. Onderdeel één, check!

Ha, nog een DEVGRU liefhebber  :P  heb ik de eerste keer over 't hoofd gezien (of is je post ge edit ?)

En idd het is ondertussen algemeen geweten dat DEVGRU en CAG (Delta) vrijwel uitsluitend  de H&K416 gebruiken , (de M4A1 zie je haast niet meer bij hen )

uiteindelijk is het ook een soort van enhanced M4  , De KAC suppressors zie je ook niet zo vaak bij DEVGRU, meestal de AAC, dus idd de perfecte keuze  ;)

Je Umarex 416 ziet er idd wel héél igg vet uit , en ik kan het weer niet laten om je wat "stijltips" mee te geven. :P

DEVGRU staat voor DEVeloment GRoUp, dwz dat zij ondermeer instaan voor het uitproberen van nieuw materiaal, en tactieken, nieuwigheden zul je dus eerst bij hen zien.

hun loadout zal dus vaak ook meer "gecustomized" zijn 

Lampen:  DEVGRU lopen meestal met SureFire's rond,  (geen WMX200 of M3X), meerbepaald; de SureFire M600B is eigenlijk de "holy Grail"  ( Element werkt momenteel hieraan) 

Stock:  Je H&K stock zou ik vervangen door een Magpul CTR stock, of eventueel een CRANE stock, zo krijg je nl de meer hybride/customized look.

Peq box: een LA-5 uiteraard, of als je wat anders wil kan je best wel een DBAL  nemen,

alhoewel je vrijwel geen "photo-evidence" hiervoor vind, is het meer dan aanemelijk dat deze wel door DEVGRU zullen gebruikt worden.

Tenslotte kan een AOR-1 paintjob je  DEVGRU-factor aanzienlijk vergroten.

056efe717c93d582d1f641fbb54e24ae.jpg

12227224_450214691837878_501805002647650

1378683_617802624924432_147826590_n.jpg

Thanks voor je feedback en je aanvulling AAC! Post was niet ge-edit, dus ik denk dat je er per abuis overheen hebt gelezen ;)

Qua flashlight ben ik er nog niet overuit. Ik wil op korte termijn naar iets anders. Mijn huidige lamp heeft geen memory, en dat is heel erg vervelend wanneer je met korte pauzes je lamp wil gebruiken. Hij schakelt namelijk naar de volgende modus. Je tip neem ik dus mee bij de aanschaf van een andere lampje.

Een LA-5 is nog wel iets wat op mijn wensenlijstje staat. Samen met zoveel meer... :P Mijn eerste noodzaak is de basis op orde krijgen om een fatsoenlijke replica te hebben. Alles wat daarnaast voor looks is, is nice to have. Van latere zorg dus, maar voor het esthetische element wel iets waar ik aandacht aan wil besteden. De CTR cranestock is ook nog wel zo'n dingetje in het rijtje van nice to have.

De AOR1 paintjob - of eigenlijk überhaupt een paintjob - heb ik lang over getwijfeld. Uiteindelijk ben ik voor een meer 'all-round' look gegaan, en ik denk dan ook dat ik het bij deze kleurstelling laat. Het subtiele van wat accessoires in een andere kleur die met meerdere camopatronen werkt vind ik wel wat hebben én is gewoon praktisch. Mijn gear is nu geheel uit AOR1, dus voor nu zou het prima kunnen. Maar zodra er iets van OD of CT bijkomt is het weer een heel ander verhaal. De mix en blend van een aantal basiselementen zoals replica, pouches, softshell vind ik gewoon belangrijk, omdat ik niet voor iedere outfit nieuwe bijpassende zaken wil bijkopen of voortdurend zaken moet aanpassen.

Ik wil ook wel benadrukken dat het geïnspireerd is op, en niet zozeer een op DEVGRU gebasseerde outfit is. Mijn load-out moet wel de vrijheid geven om zelf nog wat invulling aan te geven ;)

Next up in mijn winkelwagen: TM P226 E2. En ja, DEVGRU gebruikt de P226 MK25 (met rail en anchor engravings en behandelde slide), maar die zijn niet out of the box verkrijgbaar (WE heeft wel de P226 Navy, met engraving, maar die zijn dan weer zonder rail en dus niet de Mk25). Vanwege de efficientie van de E2 toch maar die. Misschien ooit nog eens een andere body erop om het geheel full metal, met rail en engravings te krijgen, maar dat is toekomstmuziek.

Thanks voor je feedback en je aanvulling AAC!  Welcome

Post was niet ge-edit, dus ik denk dat je er per abuis overheen hebt gelezen ;)  waarschijnlijk  ;) 

Qua flashlight ben ik er nog niet overuit. Ik wil op korte termijn naar iets anders. Mijn huidige lamp heeft geen memory, en dat is heel erg vervelend wanneer je met korte pauzes je lamp wil gebruiken. Hij schakelt namelijk naar de volgende modus. Je tip neem ik dus mee bij de aanschaf van een andere lampje.   nice

Een LA-5 is nog wel iets wat op mijn wensenlijstje staat. Samen met zoveel meer... :P Mijn eerste noodzaak is de basis op orde krijgen om een fatsoenlijke replica te hebben. Alles wat daarnaast voor looks is, is nice to have. Van latere zorg dus, maar voor het esthetische element wel iets waar ik aandacht aan wil besteden. De CTR cranestock is ook nog wel zo'n dingetje in het rijtje van nice to have.

De AOR1 paintjob - of eigenlijk überhaupt een paintjob - heb ik lang over getwijfeld. Uiteindelijk ben ik voor een meer 'all-round' look gegaan, en ik denk dan ook dat ik het bij deze kleurstelling laat. Het subtiele van wat accessoires in een andere kleur die met meerdere camopatronen werkt vind ik wel wat hebben én is gewoon praktisch. Mijn gear is nu geheel uit AOR1, dus voor nu zou het prima kunnen. Maar zodra er iets van OD of CT bijkomt is het weer een heel ander verhaal. De mix en blend van een aantal basiselementen zoals replica, pouches, softshell vind ik gewoon belangrijk, omdat ik niet voor iedere outfit nieuwe bijpassende zaken wil bijkopen of voortdurend zaken moet aanpassen.

Ik wil ook wel benadrukken dat het geïnspireerd is op, en niet zozeer een op DEVGRU gebasseerde outfit is. Mijn load-out moet wel de vrijheid geven om zelf nog wat invulling aan te geven ;)

We zijn hier  idd geen echte reenacters, of milsimmers (daar ken ik wel een ander forum voor ) en in dat geval heb je uiteindelijk meer "vrijheden" ja  :) 

Next up in mijn winkelwagen: TM P226 E2. En ja, DEVGRU gebruikt de P226 MK25 (met rail en anchor engravings en behandelde slide), maar die zijn niet out of the box verkrijgbaar (WE heeft wel de P226 Navy, met engraving, maar die zijn dan weer e  zonder rail en dus niet de Mk25). Vanwege de efficientie van de E2 toch maar die. Misschien ooit nog eens een andere body erop om het geheel full metal, met rail en engravings te krijgen, maar dat is toekomstmuziek.

Die WE Mk25 zag ik ook al , maar die blijkt in onze contreien niet zo makkelijk te vinden, ik vermoed dat er een issue is met de Trades , bovendien blijkt WE minder hoog aangeschreven als GBB  :unsure: 

We zijn hier  idd geen echte reenacters, of milsimmers (daar ken ik wel een ander forum voor ) en in dat geval heb je uiteindelijk meer "vrijheden" ja  :) 

DevTSix, by any chance? ;)