Jump to content
Sign in to follow this  
Bockelos

Tippmann HPA

Recommended Posts

Dag dames en heren,

Vandaag kom ik jullie vertellen over Tippmann HPA. Bij de EIndhoven beurs afgelopen weekend was er de mogelijkheid om te schieten met een Tippmann. Even kort uitgelegd: dit werkt met hoge druk lucht (High Pressure Air) en het is vergeleken met Polarstar/ Wolverine een stuk goedkoper.  Je bent voor een hele set + replica (komt allemaal van Tippmann zelf en is  o.a. al bekend  in de paintball wereld) ongeveer 550 euro kwijt. Chupachup heeft er gister 1 besteld via een franse site en zij is er gelijk verliefd op geworden. Op de beurs vond ze het geweldig en toevallig iemand gisteren bij Ghosttown had er ook 1 waar ze even mee mocht schieten.

Voordelen:

- alle onderdelen 1 bedrijf, met goede garantie voorwaarden

- geen bewegende onderdelen in je AA meer

- geen batterij meer nodig

- Met Heavy bolt mogelijkheid heel realistisch gevoel met terugslag

Nadelen:

- Je loopt met een gasfles + slang aan je AA

- geen hop-up meer in te stellen (alleen als je upgrade)

- je moet ergens 200-300 bar lucht regelen om te schieten

Kent iemand dit al of heeft iemand dit al die hier meer over kan vertellen? Wij krijgen volgende week dus onze eerste thuis en ik denk dat als je er eenmaal mee geschoten hebt, er velen gaan volgen. Het ideaal tussen dure polarstar of systema's  met een HPA functie voor range en realisme!

Ik ken meerdere mensen met een tippie.

Meeste laten de tank vullen bij een paintball vereniging of brandweer / duikclub.

Verder is het een heel karwei om het ding goed afgesteld te krijgen weet ik uit ervaring van een vriend. En schijnt de heavy bolt et apparaat te slopen van binnen. 

Maar het is een briljant ding met een gaaf geluid om mee te schieten :) Al zou ik persoonlijk liever Daytona of Alyan airsoft willen :3

Heb er zelf een aangeschaft, krijg hem morgen binnen. Hopelijk is de kick met de heavy bolt zo mooi, dat dit mijn derde en laatste primary wordt :P.

Kijk even op de tippmann airsoft owners group op facebook, daar vind je de meeste info.

Er zijn toch ook Co2 mags voor beschikbaar?

Ik begreep dat vroeger het gas er uitliep als je (tactisch) herlaadde, maar dat dit bij de nieuwe versie niet meer zo is.

Verder heb ik me er niet heel erg in verdiept. Heb in Zweden met een exemplaar op lucht geschoten en het voelt wel mannelijk voor een AA.

Ja en ik heb nadat mijn vriendin er 1 heeft aangeschaft nu wel mijn twijfels over dit ding. Met de kosten van bijna 600 euro met verzenden erbij zit je toch al bijna aan een basic polarstar. Nu zeg ik niet dat dat per se beter hoeft te zijn maar als je even online kijkt zijn er genoeg mensen die het bewijzen. Het is eigenlijk heel simpel: Wil je voor een cool geluid en leuke HPA functie spelen, neem een Tippmann. Ga je voor performance en geen blowback/kick vind je niet erg, neem een polarstar.

Nu is de Tippmann nooit af dus zodra je deze binnen hebt wil je er eigenlijk gelijk al dingen aan gaan veranderen. Dus de Polarstar kosten kom je ook zeker aan met een beetje upgraden.

Bockelos is gewoon jaloers op het feit dat ik een mooie HPA krijgt.. en probeer hem nu helemaal af te kraken om zichzelf beter te voelen.

of hij moet een P* kopen om een betere replica te hebben, niet nadenkend dat je met een P* alleen het systeem hebt en nog geen replica zelf, dus uiteindelijk ook nog je barrel e.d. moet vervangen om een goeie P* te hebben dus 2x zoveel kwijt bent als een tippmann om die goed te laten werken en ik uiteindelijk maar 700 max kwijt ben.

Hoi! Alvast gefeliciteerd met je tipman!

Zelf heb ik een P* maar ik ben ook bekend met de Tipman.

Even kort zijn de voordelen uiteraard de kick ass Recoil en het is een "redelijk" betaalbaar compleet systeem als je voor hpa gaat. En het systeem vergt erg weinig onderhoud. (Nee niet 100% onderhouds vrij, is een P* ook niet.)

Wat nadelen of "mindere" aspecten van de tipman: (Oordeel zelf maar)

- Co2 mags zijn aardig ruk en geeft een hoop gedoe in stress situaties tenzij je iemand wil raken met je magazijn. Ook is het niet erg consistent in vergelijking met een luchtfles op je tipman.

- RPS is ruk. Je bent sneller of net zo snel in semi.

- De recoil zorgt er voor dat je over tijd wel delen van je M4 opnieuw moet vast zetten. Ook zal je fatsoenlijke optics nodig hebben want de Tipman vreet door de ching chong optics heen.

- De stock hopup en barrel is ruk. Upgrade asap. Je kan de Tipman met wat klein upgrade werk netjes op de 60-70 meter krijgen. Nee, de tipman in vergelijking met P* zal niet even goed zijn qua consistency maar daarvoor trek je een paar keer meer aan je trekker.

- Air efficiency is niet erg goed. Ook vergt de tipman wat meer tijd om in te breken.

Ik heb toevallig vorige week ook ff een Tippmann mogen vasthouden bij Ghost Town en ik vond het een aardig apparaat, enkel schoot deze met de standaardveer rond de 400 fps dus was deze vervangen door een lichtere en toen viel mij op dat de recoil eigenlijk meer bestond uit het "PROINGGGGGG" geluid van de veer dan uit een kick in je schouder... beetje jammer dus, want met het schieten, klonk de "plop" wel heel mooi.

Ik heb ook gelezen dat als je gebruik maakt van de CO2 magazijnen je moet rekenen dat je per magazijn (80 schoten) 1 CO2 patroon kwijt bent en als je dus tussentijds je magazijn eruit trekt, je de CO2 patroon als verloren kunt beschouwen. Alle externe onderdelen zouden geloof ik wel uitwisselbaar moeten zijn met AEG M4's.

Op zich was ik er wel enthousiast over, enkel werd ik negatief afgeleid door de kinderlijk klinkende recoil, dus ik wacht nog even met een Tippmann aan te schaffen.

Dan nog liever even wachten totdat Valken zijn nieuwe systeem geperfectioneerd heeft.

https://youtu.be/N9AWJgcsfnY

Ik moet heel eerlijk toegeven ik vond de recoil van een stock tipmann ook niet echt bijzonder hard ofzo..

Het heeft een leuk geluid + terugslagje maar echt episch is het niet als je het mij vraagt.

Qua performance presteert alles even goed, je blijft de natuurwetten houden ongeacht welk systeem je gebruikt.
Dus een systema of CYMA of polarstar vs tipmann, alles kan even ver schieten mits goede internals en finetuning.

Stock performance verschilt erg. Ik lees toch echt vooral op de owners group lovende verhalen over de stock hop. Meestal is de cheap barrel zelfs nog gewoon een goede performer. Stock terugslag is niet erg hard, dat klopt idd.

Heb zelf nu de gen 2 heavy bolt van Kalei binnen (Advanced Airsoft Honolulu ondernemertje), de kick daarmee is echt flink harder. Het metaalgeluid wordt ook zwaarder. Ik hou persoonlijk wel van de combinatie van een harde metalen klang en de veer die geluid maakt, maakt het nog realistischer gezien een echte m4 dit ook heeft. Daar wordt je alleen verdooft door de knal van de kogel.

ok deze post is 4 maand oud, dus hopelijk vinden jullie het niet erg.

Al wat meer ervaringen met de tippmann na 4 maand?

Zit zelf te denken om in de toekomst ook een aan te schaffen. 

Zat vanmorgen een IWA 2016 filmpje te kijken van de Tippmann stand. 

Ze gaan dit jaar een 10.3inch barrel versie uitbrengen, niet dat het voor mij persé een 10inch moet zijn, maar goed.

Ben eigenlijk meer benieuwd naar de mankementjes. 

Zijn dat er veel of weinig geweest sinds de aanschaf? 

is het makkelijk of lastig om een nieuwe handguard aan te bevestigen? 

Zoiets als een troy 10inch handguard of zo?

performance etc. dat soort dingen. 

De youtube filmpjes die ik gezien heb, schijnt iedereen er enthousiast over te zijn.

Jullie ook?

Epoch.

Ik haak ook nog even in na 4 maanden :) Na alle pech die ik met AEGs heb gehad ben ik heel erg vatbaar voor het eerste voordeel dat je noemt Bockelos: de garantie :D HPA trekt me ook steeds meer, om verschillende redenen waaronder minder bewegende delen en lekkerder geluid.

Laat ons even weten hoe het apparaat beviel, en waarom de voorkeur uitging naar een Tippmann ipv bijvoorbeeld de Wolverine SMP. Als ik me niet vergis had Chupa al een mooie roze M4 toch? Stuk voordeliger om daar een Wolverine unit in te prikken :)

Er is een bedrijf dat nubs 3D print voor de Tippmann m4. 

Afhankelijk van wat voor serienummer je Tippmann m4 is kun je ze bij o.a qtac.nl gewoon bestellen zag ik.

https://www.qtac.nl/hpa-airsoft/tippmann-hpa/nub-long-flat-90-engt-2500

o en, verder weet ik er zelf ook niet veel van, afgezien van de youtube filmpjes die ik gezien hebt.

Wil een keer naar bunker501 om het eens te bekijken, maar eerst even wat geld ervoor opzij zetten denk ik zo.

Ik ben zelf een hele happy eigenaar van de Tippmann M4. Zoals E-poch al zegt kun je inderdaad 3d geprinte nubs kopen. tacticalairsoftgear.nl heeft alle nubs voor alle serienummers. Tevens is een spacerring + tightborebarrel ook geen overbodige luxe. De spacerring zorgt ervoor dat de FPS wat omhoog gaat, deze draai je met de stelschroef in de upper weer terug, dan vreet ie minder lucht en de full auto functie werkt een stuk beter en meer RPS mogelijk. 

Mijn upgrades tot nu toe: 3D geprinte flat-nub + flathop bucking, spacer voor de bufferspring en een 6.02mm 363mm tightbore inner-barrel.

Ik schiet (gemeten met 0.20gr BB's) 358 FPS (zo strak is HPA in te stellen ja) en als ik dan met 0.30gr BB's schiet, haal ik zeker wel hit's op 60 meter als het niet meer is.

De recoil is idd niet te vergelijken met een real steel, maar hij is zeker aanwezig en voegt echt iets toe. Daardoor is ie in full-auto wel wat minder zuiver (door het trillen), maar in semi is het echt een beest. Qua prijs ben je met upgrades en al goedkoper uit als een stock P* en heb je ongeveer dezelfde performance. Als je een P* upgrade en er dus nog meer geld in pompt, dan heb je een beter presterende AA, met een veel hogere RPS, das leuk, maar de recoil en sound van een Tippmann zijn pas echt leuk.

En inderdaad, gebruik degelijke optics, want de recoil vreet inderdaad door die ching chong (zoals Garmon zo mooi zij) heen en als ze het al volhouden, moet je ze steeds opnieuw zero-en, want de recoil laat goedkope optics verspringen.

Ik gebruik zelf voor CQB een Aim-O T1 replica red-dot en voor woodland skirms een Swiss Arms 1.5x-5x scope. Deze houden het erg goed vol zonder verspringen.

Hopenlijk hebben jullie wat aan deze info over een Tippy.

Groet Tinjo

Tinjo, dank je voor de info.

Dat is zeker waardevol en ondanks dat, heb ik nog genoeg vragen over.

Eigenlijk meer over de externals zoals de handguards.

Ik heb begrepen dat de Tippmann m4 milspec dimensies heeft. 

Hoe weet ik bijvoorbeeld of een madbull noveske 11inch handguard rail gaat passen?

Ben al een tijdje op zoek naar info hierover en weinig over kunnen vinden.

Ik ben ondertussen via google een brits bedrijf tegengekomen "Incentive designs" die onderdelen voor de Tippmann m4 maakt.

Ik zag dat tacticalairsoftgear ze ook verkoopt, maar waarom niet direct bij de Britten bestellen?!

http://www.incentivedesigns.co.uk/#!tippmann-products/c1xcg

https://www.facebook.com/IncentiveDesigns

In principe past iedere rail die een eigen barrel-nut meegeleverd heeft. Ik zelf wissel af en toe tussen de originele handguard en een APS 12,5 inch low profile rail (zoals die standaard op een APS ASR115 zit) en dat gaat prima. Soms kan het zijn dat je een extra shim voor die halve maantjes moet maken om hem strak genoeg te krijgen, maar volgens mij werken juist die madbull rail gelijk zonder aanpassing.

Die britse site kende ik nog niet, maar ik weet niet wat ik van die producten moet vinden. Ik haal met de "goedkope" producten van Qtac en tacticalairsoftgear meer dan prima prestaties.

Oja, als extra tip, bij een Tippmann werkt een widebore totaal niet. Dit omdat de techniek die de Tippmann gebruikt om de BB weg te schieten net even wat anders is dan bij andere HPA systemen waarbij een widebore juist wel veel beter werkt dan een tightbore. Dus bij een Tippmann werkt een tightbore dus beter.

Nou gryphon klein verslagje voor jou dan:

Chupa is super blij met haar Tipmann, ze heeft hier een daar al upgrades en het ding klinkt en voelt heel realistisch. Full Auto is niet zo goed op een tippie maar het is super leuk en een duidelijk geluid die je herkend op het veld. Voor haar nooit meer iets anders zegt ze nu.

Ik ben voor een Polarstar gegaan. 2 tippies in 1 huis was ook weer teveel en ik was niet te spreken over de full auto. Ook vind ik het realistische terugslag gevoel lang niet zo belangrijk als effectief zijn op het veld. Ik vind het tot nu toe geweldig en zou ook niet terug willen. Rof stel je in met een knopje, dus ik heb eigenlijk geld bespaard want ik kan er gewoon van alles van maken. Rof op meeste AAs zit rond 25 merk ik, ik heb mijn ding nu op 35 staan je zou de gezichten moeten zien als ze de BBs eruit zien vliegen, het is gewoon een lijn van BBs.Ik ga ook nog box mag kopen zodat het ook taak als machine gunner kan invullen. Hilarisch!  Geluid en Gevoel zijn dus zeker minder duidelijk dan Tippie maar dan maakt de rof meer dan goed voor mij!

Mocht je in het echt willen zien, we zijn 5 juni bij de Tacsim van Airsoft Heaven en anders vaak bij Ghosttown te vinden.

Ik houd dus weer absoluut niet van rof junkies.

De full auto van de tippy tippmann is echt heerlijk, precies snel genoeg.

Vaak mensen met een polarsta drukken de trekker in en sprayen er op los met 35rps in de hoop wat te raken, en als ze dan wat raken horen ze de hit niet en schieten ze door.

Er gaat niks boven semi only games. (Behalve support gunners) heerlijk dynamisch spel en nodigt uit tot acties maken ipv op een linie liggen en blijven sprayen.

Milsim gaat me te ver, maar een beetje tactiek is wel fijn :)

Zulk een rof staat ook niet in lijn met de werkelijkheid :P Nu ik moet wel toegeven dat dat goede dsg build die 60+ rps haalt er wel vet uitziet. En meestal hebben deze door de aard van de build wel een heel indrukwekkende trigger response. On topic als mn mancraft mij bevalt ga ik mss kijken voor een goede regulator en een tank. Dan komt de stap naar hpa weer wat dichterbij. Zeker met een tipmann want dan heb ik een hele gun zonder dat ik engine moet kopen. ( hoe zit dat trouwens met een tipmann is dat echt HPA of werkt hij ook op een SLP?) Langs de andere kant geeft een polarstar zoveel mogelijkheden maar dan zou ik mijn tentakelmonster moeten p*'en lijkt me een beetje zonde. Stiekem is een gep*de F2000 ook wel een droom :P maar vereist wel wel wat modificatie werk.

Hoi jongens, ff met jullie delen.
Ik heb inmiddels sinds een week of 2 een Tippmann bij Bunker 501 gekocht. 
Was een dure, maar het geld vind ik het meer dan waard.
moet het nog gaan upgraden, maar ben alvast begonnen met de externals, het binnenwerk moet helaas nog even wachten.

Moet nog ff wat shims plaatsen denk ik of een custom ring (op de barrelnut) die iets breder is. zoals het nu zit past het net niet goed. komt door de toprail die een paar milimeter te lang is, waardoor ik de ris niet helemaal tot aan het eind kan draaien.

http://imgur.com/a/jDLO8

http://imgur.com/ZEA0mXg

http://imgur.com/vkjgnXj

http://imgur.com/qMDzB4d