Jump to content
Sign in to follow this  
Excessed

Blogpost; Oogprotectie reglement en waar deze te kort schiet

Recommended Posts

Zojuist een blog gepost op mijn Facebook page. Hieronder de tekst:

Om even in te haken op de hele discussie betreffende de goedgekeurde oogbescherming.

Wat zijn de 2 verplichtingen om deel te mogen nemen aan een skirm in Nederland?

- Een (geldig) NABV lidmaatschap

- Een goedgekeurde bril conform reglement (en166 of hoger)

Nu heb ik meerdere personen gezien welke iets zeggen in de buurt van; "waar maakt iedereen zich druk om, het zijn mijn ogen" en "ik draag lekker wat ik wil dragen"

Waar zij (hopelijk) alleen niet over nadenken. Is dat, zodra er veel ongevallen plaats gaan vinden betreffende oog gerelateerde incidenten er vanzelf een keer tegengeluid gaat komen vanuit de regering. En deze zal dan niet geheel positief zijn gok ik zo.

Waarom zou je je niet willen houden aan de enige regel in het reglement welke er puur en alleen is ter bescherming van wellicht het belangrijkste voor onze sport; Je zicht / ogen.

Er is helaas wel een klein probleempje aan de hele regelgeving, en dit "probleempje" vind ik zelf zéér kwalijk.

Gesproken wordt over het EN166 keur, en hier zit meteen het probleem.

De EN166 is er in 3 klasse, namelijk de F, B, en A.

Respectievelijk lopen de veilige snelheden hier bij op.

Alledrie worden ze getest met een stalen bb van 0.86 gram, enkel met andere snelheden.

F: 45m/s

B: 120m/s

A: 190m/s

Nu zullen de wat meer ervaren spelers behoorlijk schrikken welke deze richtlijnen nog niet gezien hebben.

Waarom vraag je?

Nou, als we een simpele berekening uitvoeren komen we er achter dat klasse F met 0.86 gram vliegend met 45m/s een energie heeft van 0.87 joule.

Omgerekend naar 0.20 gram heeft diezelfde 0.87 joule een snelheid van 92m/s. Omgerekend naar FPS is dit slechts een magere 305 fps.

Ter vergelijking met de eerst opvolgende klasse en166b welke test met 120m/s is dit omgerekend naar 0.20 gram een hoge 815fps.

Dus doe iedereen, maar vooral jezelf, een plezier, en koop GEEN en166f gekeurde bril uit een bouwmarkt.

Ja, hij voldoet volgens de eisen. Maar voor onze sport en vooral voor je ogen kan dit zeer nadelige resultaten hebben.

Mijn advies blijft koop een goede bril, van een gerenommeerd merk. (*edit: en het liefste bij een dealer welke kan adviseren)

En geef dan liever wat minder uit aan je tacticool sidearm, dan te bezuinigen op goede oog protectie.

Je hebt maar 2 ogen, wees er zuinig op.

~Excessed | Airsoft-media.nl

Nette post. Wat mij opvalt is dat de EN166 norm op veel sites met jaartallen wordt aangeduid, en niet met A, B of F. Welke is nou de goede? Ik zou graag willen weten of ik aan mijn Swiss Eye Raptor ook echt een goede bril heb...

Nette post. Wat mij opvalt is dat de EN166 norm op veel sites met jaartallen wordt aangeduid, en niet met A, B of F. Welke is nou de goede? Ik zou graag willen weten of ik aan mijn Swiss Eye Raptor ook echt een goede bril heb...

Het jaartal betekend niks meer of minder dan de versie van de keuring.

Dus 2002 is de versie van 2002 en 2001 is de versie van 2001. De swiss eye raptor is naar mijn weten gekeurd volgens militaire standaard.

Dit ben ik echter wel aan het uitzoeken gezien ik deze bril weg mag en ga geven in een volgende video :)