Jump to content

Recommended Posts

Ik heb net de kit op een oude cilinder head geplaatst vooral om eens te testen en te proberen.  

op zich tot zo ver goed te doen! denk wel dat ik nog een stuk van de top af moet snijden. maar met draaien viel me op dat het al vrij snel heel spits wordt.. 

nu ff laten drogen tot ik verder kan

qRhdzdb.jpg

ben jij al aan het testen geslagen mata? Ik heb ondertussen een extra sector gear geregeld. Hier wil ik een tand afslijpen om zo de AoE te corrigeren.
Ben wel benieuwd na het fps verlies.. en ook hoeveel dit nu echt doet! als ik veel fps verlies zou ik dan toch voor een andere cilinder moeten gaan? (wat gaat een stapje "hogere"cilinder doen?)

Nee, heb het jammer genoeg nog niet kunnen testen. Wegens een verbouwing wat tijdgebrek en daarnaast liggen alle replica's al klaar voor mijn laatste skirm van dit jaar, 13 december (slechte ervaringen met last minute aanpassingen :P). Het kan zijn dat een vriend van mij dit weekend nog wat probeert.

Door de dampermod of sorbo verlies je een klein beetje cylinder inhoud, of het uit gaat maken kun je alleen maar uitproberen. Er zijn geen kant-en-klare regels over welke ratio je nodig bent bij wat. Heb je te veel lucht dan zal je replica meer lawaai maken, maar zowel te veel of te weinig kan de accuraatheid en afstand van je BB beïnvloeden. Ik heb het niet helemaal meer paraat, maar volgens mij was het bij mij met .30 grams BBs een cylinder:barrel ratio van ongeveer 2.2 tot 2.5 : 1 (calculator). Ik heb nu een SHS Type 2 cylinder (gaatje begint iets later ten opzichte van de stock cylinder uit een specna).

CylenderRatio.jpg

Optimal ratio
There is no clear and simple way to specify what an optimal ratio is. That’s because there’s simply too many factors to give a simple answer. So instead I will try to give you some pointers that should lead you in the right direction. In general ratio values should be in between 1.5 and 2.5, and it’s better to be above than below. Long inner barrels tend to favor higher values of 2 to 3.5 because a too low ratio will have bigger affects in longer barrels than in shorter. So to make sure you get enough air into longer barrels you increase the ratio. Also precision barrels have a smaller inner diameter, so less air escapes around the bb, so they require smaller ratios but only around 0.1 to 0.3 less ratio…

Why not 1 to 1 ratio?
Many people have asked that question. And a 1 to 1 ratio should be perfect if you want to have the bb leave the barrel with zero air pressure behind it. But you don’t want that! What you want is to have the air behind and around the bb, to exit the barrel at exactly the same speed as the bb itself. Then you have a perfect gun where the air around the bb doesn’t push it off center, and at the same time push the bb down the entire barrel. But to achieve this you would need an air speed measurement devise with an extreme update rate, to measure air speed and match that to the bb speed of the gun. And that’s just too hard an expensive to be practical. So instead one should just make sure the air pressure is not to low, and an easy way to do this is to just look at volume ratios.

ben jij al aan het testen geslagen mata? Ik heb ondertussen een extra sector gear geregeld. Hier wil ik een tand afslijpen om zo de AoE te corrigeren.

Ben wel benieuwd na het fps verlies.. en ook hoeveel dit nu echt doet! als ik veel fps verlies zou ik dan toch voor een andere cilinder moeten gaan? (wat gaat een stapje "hogere"cilinder doen?)

Een Sector gear aanpassen voor AoE?

Een Sector gear aanpassen voor AoE?

Ja door de kitmod komt je piston lang niet zo ver na voren. je hebt dan 1 of meer tandjes over als je piston na achter draait. uiteindelijk stel ik de AoE af door mijn kitmod af te snijden. Alleen op dit moment is mijn AoE eigenlijk al goed.. dus met kit erop heb ik ineens "+/- 4 mm" te veel..

Mij leek dus de sector gear aanpassen een oplossing? kortere piston zou ook kunnen maar niet na gekeken of die er zijn?

Of iemand moet hier een andere / betere oplossing voor hebben?

Je cilinder naar achteren draaien? Ik denk dat je je piston bedoelt? Als je piston te ver naar achteren ligt voor je eerste tand van de sector gear zie ik niet in wat het afvijlen van de eerste tand gaat doen, dat leek je namelijk te bedoelen. Hoe heb je je AOE dan aangepast? Die aanpassing dien je te verwijderen om je AOE op basis van je glaskit goed te krijgen.

Zonder damper, 360fps, geknipte m100 veer (zeg maar m90/m95)

https://youtu.be/M8hT53-53rQ

Met damper, 350fps, m110 veer

https://youtu.be/7ZjFby4HHxA

Door de damper ca 40fps verlies. Nu is het wel zo dat de gebruikte cylinderheads voor en na anders zijn. De na head was sowieso al dieper plus de damper haalde wel wat volume uit de cylinder.

De AoE is ook meteen gefixt, hiervoor moesten er 2,5 tandjes van de piston sneuvelen. Het 'klang' geluid is er uit. De volgende replica word de mijne en daar zal de cylinderhaed vervangen worden door een zelfde exemplaar. Dus zou dan misschien het geluid beter meetbaar zijn.

Mooie,  duidelijke voor & na  filmpjes Mata  :)

Maar lijkt mij toch geen enorm verschil, of komt het in de realiteit meer tot z'n recht misschien ?

En zou je geen evengoed resultaat bereiken met een silent head piston ?

Nee, het is in deze setup geen groot verschil. Innrealiteit mist er wel een klang geluidje, maar verder aardig hetzelfde. Het fps verschil komt 1 door de kit en 2 door de andere cylinderhead. De hoeveelheid lucht in de cylinder (type0) is daardoor aardig wat minder, maar voldoende om een bb van iig .25 goed door een 455mm barrel te krijgen.

Primair zit de dampermod er natuurlijk in om de aoe te corrigeren en de gearbox te sparen. Voor stilte zullen een silent pistonhead en cylinderhead net zo goed helpen lijkt mij.

Ik ben benieuwd of bij mij het verschil duidelijker is omdat er bij mij vermoedelijk niets anders veranderd dan een beetje kit. Hier was de cylinderhead zonder kit al beduidend anders. In dit geval vind ik namelijk ook dat het resultaat qua stilte teleurstellend is :P.

Toevallig nog mensen die dit geprobeerd hebben?

Ik heb nu 2 bijna dezelfde setups, een A01 met damper en een A03 zonder damper (+ nog een MP5K). Als je ze naast elkaar legt hoor je het verschil erg duidelijk. Mijn A01 is nu echt stil te noemen, en met een silencer er voor hoor je alleen nog maar een doffe plof. Plus het feit dat je de AoE direct goed corrigeert kan ik deze mod nog steeds erg aanraden. Het is wel even prutsen de eerste keer, maar als je het eenmaal onder de knie hebt wil je niet meer anders :).

Ik wil er nog even een video van posten, maar het geluid klinkt dan totaal anders dan in werkelijkheid is. Nog even wat anders daar voor vinden.

Toevallig nog mensen die dit geprobeerd hebben?

Nog steeds niet maar ga het zeker toepassen wanneer ik eindelijk 's aan m'n Specna Gearbox upgrade toekom !

in ieder geval weer top dat je je ervaringen met ons meedeelt

@Mata +1  ;)

Hehe, ik denk dat het beneden jou skills is :). Maar succes, ik hoor het wel als je wat nodig bent.

Beneden mij skills zou ik niet zo durven zeggen, is toch weer beetje andere discipline he.

en ik heb bijlange na niet de ervaring met AEG gearboxen als jou, dus ja , je zal me dan vast en zeker horen.

Heb nu ongeveer alles klaar liggen om eindelijk 's aan m'n gearbox-upgrade te gaan beginnen.

Nu nog 's over de damper-mod , hoe maken jullie de cone van hoogte ? 

ineens op maat , of met overmaat en nadien bijsnijden ?

En wordt er rekening gehouden met het feit dat de damper dieper ingedrukt wordt door de slag, maak je hem dus net wat hoger in rust of niet ?

is verder nog steeds de glaskit, het beste ?

De glaskit doet het bij mij al een paar maandjes prima. De hoogte bepaal je door te kijken welke correctie je nodig bent om de AoE goed te krijgen. Dat is het makkelijkste te doen door de cilinder+head en de piston in elkaar te schuiven, af strepen, AoE corrigeren, af strepen en dat is de hoogte.