Jump to content

Recommended Posts

Met dank aan Mata ben ik op een interessante mod gekomen: De cylinder head dampener mod. Aangezien mijn Amoeba binnenkort op de operatietafel gaat voor een nieuwe air nozzle, was ik benieuwd wat de damper mod kan doen om die klappen die de amoeba heeft enigsinds op te vangen :).

Wat is het?

Iedereen heeft er vast wel eens van gehoord: Sorbo pads. Sorbo pads worden op je cylinder head gelijmd om als een buffer te werken tussen je cylinder head en piston. Je kunt je voorstellen (maar vooral voelen) dat er een behoorlijke kracht wordt gegenereerd elke keer als jij je BB richting de enemy wenst. Een sorbo pad vangt deze klap enigsinds op en zorgt er voor dat je gearbox veel minder te verduren krijgt in zijn levensduur. Over het algemeen gold: Sorbo is the way to go zodra jij je gearbox open deed voor een shimbeurtje, een vet beurtje of een spring wilde vervangen. Een user op het Airsoft Sniper forum dacht daar anders over: Sorbo kan de klap namelijk prima opvangen, maar de "reset" tijd van het materiaal is vrij lang. Het kost dus wat tijd voordat de pad zijn oude vorm heeft gevonden. Aangezien veel hier met vrij hoge ROF spelen, zou een Sorbo pad niet genoeg tijd hebben om zijn oude vorm terug te vinden. Dit heeft gevolgen voor je Angle of Engagement (AOE). Dat is namelijk een bijkomend voordeel van de Sorbo pad: Omdat je piston iets minder ruimte heeft, is de positie ten opzicht van je gears gewijzigd in vergelijking met je stock setup. Dit zorgt er voor dat je je gears beter kunt uitlijnen ten opzichte van je piston en je dus ten alle tijden een juiste AOE hebt: Je gear is immers elke cycle in staat volledig contact te maken met je piston.

Echter, als de Sorbo pad zijn vorm niet terug krijgt, is je AOE alsnog verkeerd! Het gaat om milimeters, maar diezelfde milimeters kunnen veel verschil maken voor je gears.

Hoe dan?

Een volledige guide is hier te vinden: http://www.airsoftsniperforum.com/43-longrange-aegs/9062-guide-cylinder-head-damper-remold-bye-bye-sorbo.html

Kort samengevat:

- Verwijder cylinderhead uit je gearbox

- Haal de rubber padding van je cylinderhead

- Doe een krimpkoust om de "nozzle" (vergeet dit niet!)

- Ruw het oppervlak op voor de kit om te hechten

- Maak het oppervlak schoon met een kitcleaner (Wordt volgens mij niet vermeld, maar gezien mijn badkamer zonder kitcleaner er heel anders uit gezien had vermeld ik het toch)

- Doe een redelijke hoeveelheid kit op je cylinderhead. De juiste hoeveelheid is lastig te zeggen, de TS heeft deze hoeveelheid:

9784624321_1ae0e7f0e1_c.jpg

- Laat de boormachine rondjes draaien en zorg er voor dat je met een natte vinger (gebruik een oplossing van dreft en water!) de volgende vorm modelleert:

9784742835_e469876556_c.jpg

- Laat nu de kit drogen, minimaal 24 uur.

- Zodra de kit droog is gebruik een tooltje om een gat van ongeveer 8mm uit het midden te halen (anders heb je vrij weinig fps vermoed ik zo :P)

Done!

De TS heeft een filmpje gemaakt, interessant kijkvoer:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CdST6yq99_Y

Nu weet ik dat Mata een bekende heeft die een aantal malen deze mod gaat uitvoeren. Zodra ik mijn Amoeba ga shimmen ga ik deze mod ook uitproberen :)

Ik heb dus 2 cylinderheads bij een vriend van mij gedumpt die dit wil proberen. Aangezien ik nog niet eens sorbo in mijn gearbox heb moet ik toch een keer iets (aoe is bij al praktisch goed, maar hij mag best wat zachter klappen). Ik meen iets gelezen te hebben over glaskit ipv siliconen, er was iets mee. Als ik het tegen kom meld ik dat.

Ik heb dus 2 cylinderheads bij een vriend van mij gedumpt die dit wil proberen. Aangezien ik nog niet eens sorbo in mijn gearbox heb moet ik toch een keer iets (aoe is bij al praktisch goed, maar hij mag best wat zachter klappen). Ik meen iets gelezen te hebben over glaskit ipv siliconen, er was iets mee. Als ik het tegen kom meld ik dat.

Deze reactie bedoel je:

I've just tried this mod again, and I've learned something.

Normal building/universal silicone won't work, only glass/aquarium silicone will work.

The building/universal silicone is a lot softer, stickier, and is very hard to work with.

I was close to dismissing this mod, as being close to impossible.

Hammar: You might want to underscore, the importance of the right choice of silicone,

in the first post. So anyone(else smiley_emoticons_xd.gif) don't think that silicone is just silicon.

Dat ligt heel erg aan het merk siliconenkit die je neemt :) Voor de zekerheid kun je gaan voor een glaskit, maar er zit een enorm verschil tussen huismerk siliconen en een den braven of soudal kit.

Ah! Je besprak 'm op WhatsApp al even, maar nu snap ik 'm. Ik vraag me alleen wel af in hoeverre je de siliconenklodder precies hoog genoeg krijgt voor perfecte AoE. Een millimeter te hoog kun je met een Exacto mesje wel fiksen, een millimeter te laag zou lullig zijn...

Iemand al een poging gedaan?

ik ben ondertussen een extra Cylinder head aan het bestellen om het eens te gaan proberen..  

vooral de dikte lijkt mij lastig in te schatten... maar denk dat je het er niet te dik op moet zetten?

en dat taps / schuin als een piramide? mij lijkt juist zo recht mogelijk laten beter.. meer materiaal om de klap op te vangen...? of is er een rede waarom ze er z'n piramide van maken?

ik denk dat je zoiezo iets schuin moet doen omdat je het anders niet in elkaar geschoven krijgt.. maar vind het op de foto's wel heel erg schuin bovenste deel kit wordt dan wel heel dun

en dat taps / schuin als een piramide? mij lijkt juist zo recht mogelijk laten beter.. meer materiaal om de klap op te vangen...? of is er een rede waarom ze er z'n piramide van maken?

Ik denk omdat het materiaal dan kan uitzetten als het de klap moet opvangen. Als het de hele kamer vult zit het opgesloten en kan het minder comprimeren. just my 2 cents.

ik denk dat je zoiezo iets schuin moet doen omdat je het anders niet in elkaar geschoven krijgt.. maar vind het op de foto's wel heel erg schuin bovenste deel kit wordt dan wel heel dun

Mmm... ik zou zeggen door de piramide vorm, is de "siliconedamper" aan de top flexibeler, zachter hij zal daar makkelijker indrukken.

De bredere basis van de piramide heeft meer massa, en zal daardoor stijver, minder flexibel zijn 

waneer de piston op het einde van zij slag op de cilinderbodem komt, zal hij daardoor progressief opgevangen worden

een volle siliconenpad is minder flexibel  , en zal wss meer een klap van de rubberen hamer zijn ?

Maar das maar mijn theorie he !  :unsure: