Jump to content

Joy

Members
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

  1. Het begint wel interessant te worden, jammer genoeg heb ik geen eigen metingen. Tot hier ging mijn eigen kennis, dus heb nu wat onderzoek gedaan. Als je ziek thuis zit, moet je toch iets te doen hebben Ik heb het verdeeld in de variabelen die van toepassing zullen zijn. Bij alle variabelen een korte uitleg. Ik heb de formules achterwegen gelaten, en het gewoon in het Nederlands uit proberen te leggen. Energie Muzzle Energy (De druk die je AA achter de bb heeft) Dit kan de gasdruk of veerdruk zijn die je AA opbouwt. Dit wordt uitgedrukt in Joule. Als je de nieuwe wetgeving voor Airsoft gelezen hebt zul je het misschien wel tegen gekomen zijn. De maximale schotkracht voor AA's is 3,5 Joule. Je kan dit voor jouw AA, bij de al eerder genoemde site, berekenen aan de hand van je fps. Weerstand (lucht, wind, zwaartekracht) Dit zorgt er voor dat je BB steeds langzamer gaat, niet in een prefecte lijn gaan en uiteindelijk op de grond valt. Licht gewicht BBs hebben meer last van luchtwrijving en van de wind. Meer last van luchtwrijving betekend dat ze sneller vaart zullen verliezen, en dus ook sneller zullen stoppen. Meer last van de wind snappen we allemaal wel geloof ik.. de BB wijkt dus bij een lichte wind al makkelijker af. Zwaar gewicht BBs hebben minder last van luchtwrijving en de wind. Dus zal de snelheid minder snel afnemen, maaaaaaaaaaar! Het zwaardere gewicht wil ook zeggen dat deze makkelijker naar beneden zullen vallen door de zwaartekracht. Maar ondanks dat, zal de afstand niet verbazend veel uitmaken, omdat de lichte BBs sneller hun snelheid verliezen Massa (Het gewicht van je 6mm BB) De gewichten gaan van 0.20g tot 0.43g (0.12 weg gelaten). Dit is waar het allemaal om gaat xD lees de effecten van de massa bij de andere onderdelen. Snelheid (Fps) Dit is natuurlijk de snelheid waarmee de bb uit de loop van je AA komt. Licht gewicht BBs zijn natuurlijk makkelijker om vooruit te duwen, dus deze komen met een hoge snelheid uit de loop. Maar zoals bij de weerstand al uitgelegd staat, neemt deze snelheid bij lichtgewicht BBs sneller af dan bij de zwaardere. Let op: De vermelde FPS bij je AA, wordt vaak berekend met 0,20g BBs! Afstand (De maximale afstand die de BB af legt) Nou dit is een interessant punt. Doordat het gewicht van zware BBs, de BB minder weerstand (ofwel tegendruk) krijgt, zou de zware BB een grotere afstand kunnen afleggen. Maar door het gewicht van lichte BBs, vallen deze BBs met een lagere snelheid naar beneden (aantrekkingskracht), dus blijven de lichte BBs daardoor ook voor een grotere afstand in de lucht. Het blijkt dus dat je met je een AA van rond de 2 joule, 0,25g, 0,30g of 0,36g BBs schiet, de maximale effectieve afstand vrijwel niets uit maakt. Natuurlijk geld dit niet als je het gaat overdrijven. Een 600 FPS sniper met 0,20g BBs komt lang niet zo ver als met 0,36g BBs. Dit geld ook omgekeerd, een 250 FPS GBB met 0,43g BBs schiet ook lang niet zo ver als met 0,20g of 0,25g BBs. Er wordt ook nog onderscheid gemaakt in de effectieve afstand en de uiterste maximale afstand. Waarbij de effectieve afstand, de maximale afstand is waarbij je BB nog in een rechte lijn kan vliegen. De uiterste maximale afstand is de afstand die je BB zou kunnen halen als je in de lucht schiet (naar boven richt dus). De calculator op de site geeft aan na hoeveel feet je BB de grond gaat raken als jij op ooghoogte recht vooruit zou schieten. Impact (De kracht waarmee je je doel raakt) Ook weer interessant! Dit heeft met alles wat hierboven staat te maken. De impact is eigenlijk de energie die de BB heeft op het moment dat hij het doel raakt. Stel dat een 0,20g BB uit je AA komt met 475 FPS, dan is dat 2,1 Joule (zie tabel hieronder). Schiet je met hetzelfde wapen een 0,30g BB, dan komt deze met 389 FPS uit de loop. Deze BB heeft dan exact dezelfde energie (2,1 Joule) op het moment dat hij de loop verlaat. Hieruit zien we dus dat het gewicht én de snelheid, bepalen hoeveel energie de BB heeft. Zou je een van de twee variabelen verminderen, zonder het andere aan te passen. Bijvoorbeeld: Na het afleggen van 10 meter, zal de snelheid een stuk verminderd zijn door de weerstand. Het gewicht zal natuurlijk niet veranderen. Omdat een van de twee waarden verminderd is, wordt de uitkomst ook lager. De energie! Het balletje heeft na enige afstand niet meer die 2,1 Joule die hij had toen hij uit de loop kwam. Aangezien we geleerd hebben dat de zwaardere BBs niet zo makkelijk hun snelheid verliezen, houden de zwaardere BBs dus ook meer energie! Dat geld voor korte afstanden, maar zelfs nog meer voor lange afstanden! Hier onder een zeer handige tabel met verschillende wapens (200 fps tot 700 fps). Deze worden getest met het aanbevolen gewicht BBs. Afstanden zijn in Feet! (100 feet is 30 meter) Er staat een foutje in de tabel bij 1,88 Joule. 467 fps moet 367 fps zijn. *Muzzle Energy: Energie (uitgedrukt in Joule) *Effective range / Effectieve afstand: De maximale afstand die de BB in een rechte lijn af kan leggen. (begint de BB te dalen, is het dus geen effectieve afstand meer) *Modified Muzzle Velocity: Hiermee wordt naar de snelheid gekeken met het aanbevolen gewicht BBs (weight). *MED (minimum engagement distance): Na hoeveel feet de BB nog ongeveer 1 Joule aan energie over heeft. Conclusie Aanbevolen gewichten BBs zijn niet voor niets aanbevolen. Wijk daar sowieso niet extreem veel van af. Voor een hogere snelheid uit de barrel (dus vooral hogere snelheid op korte afstand), zou je een lichter gewicht kunnen kiezen. Voor een iets wat langere maximale afstand zou je ook een lichter gewicht kunnen kiezen. (ook al heb je niet zo veel aan die laatste paar extra meters, aangezien ze dan nog makkelijker afwijken) Voor een Stabieler schot (wijkt minder makkelijk af door omstandigheden... wind vooral), zou je voor een zwaarder gewicht kunnen kiezen. Voor een hardere impact (schot wat harder aankomt) zou je ook voor zwaarder gewicht kunnen kiezen. Zwaardere BBs zullen met een lagere snelheid de loop van het geweer verlaten, maar verliezen minder snel hun snelheid. Zwaardere BBs zijn ook duurder.. hmmmf xD Ook wil ik nog even kwijt dat er ook verschil in kwaliteit BBs zit, het een is het andere merk niet. Je wil perfect ronde en stevige BBs die allemaal dezelfde maat hebben (komt erg precies). Op deze verpakking staat het vermeld. Deze BBs zijn 5,95mm dik, met een maximale afwijking van 0,01mm. Dit zijn dus alleen BBs van 5,94mm - 5,96mm dik, dat is weinig verschil en dus een goed teken. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben dan heb ik in ieder geval iets nuttigs gedaan ^^ Peace
  2. @aac Kracht niet verwarren met energie. Ik was misschien wat kort af, en zal bij deze mijn theorie verduidelijken. Practisch voorbeeld: ik heb een pingpong balletje van enkele grammen, en daarnaast een knikker van ongeveer dezelfde grootte. Deze knikker weegt dan al gauw tigtallen grammen. Stel dat ik ze allebij met dezelfde energie vooruit blaas, dan zal wanneer de knikker net enkele centimeters gaat rollen, de pingpong bal al van de tafel vliegen. Theoretisch zou lichter gewicht dus altijd makkelijker in beweging komen, dus een hogere snelheid behalen. Maar in de praktijk wordt door de luchtwrijving een lichter gewicht van hetzelfde formaat ook makkelijker geremd. (ga de knikker en de pingpongbal maar eens gooien, dan zul je zien dat de pingpong bal al snel naar beneden valt) stel dat je nu je 3 jarige zoontje de knikker en de pingpong bal laat gooien, krijgt hij de pingpong bal waarschijnlijk verder. Wat probeer ik nu uit te leggen? Als de energie zodanig verhoogt wordt (jouw eigen worp) ben je in het voordeel met een zwaarder balletje, narltuurlijk niet te zwaar, want jij hebt ook je grenzen. Maar met minder energie (je 3 jarige zoon) is een lichter balletje effectiever. Waar je dus uiteindelijk voor zoekt is het goede gewicht bij jouw aa. Natuurlijk speelt voorkeuren hierbij ook een rol, want misschien wil jij een hardere impact op short range, of juist de langst mogelijke afstand...
  3. Wow! Zeer handig! Zal niet helemaal correct zijn, maar misschien zit het er wel dicht bij. Bij 0.83 joule kan je met een bb van 0.01 gram, 400 meter overbruggen xD dat klopt natuurlijk niet, maar die bbs bestaan ook niet. Zou gaaf zijn als iemand dit zou kunnen testen met veel gebruikte bbs. Oh ja... Joules gaan niet omhoog door andere bbs, dat heeft enkel te maken met je apparaat. Als je een apparaat hebt met 3 of meer joule, kan het misschien beter zijn om met zwaardere bbs te shieten. (ik heb nog geen airsoft gunz )
  4. Joy

    [GBBP] Tokyo Marui FN Five-seveN pistol

    Ik denk ook dat het hem vooral daar in zit. 100% is een beetje raar in dit geval, omdat je er druk op zet. Maar het lijkt me in ieder geval niet goed om te veel druk op je mag te zetten. Misschien vandaar het lekken.. ;\ hij kan duidelijk wel wat meer druk aan dan de busjes greengas, maar te veel is ook niet goed.Het kan niet aan het soort gas liggen, want de vuurkracht zit hem enkel in het verschil van de druk.. Of dat nu propaan, co2 is of wat dan ook. Toevoeging van silione ed is enkel smering
  5. Hallo, ik ben Ramon, een 20 jarige Brabander. Ik ben helemaal nieuw wat airsoft betreft, maar wat ik tot nu toe gezien en gehoord heb is erg positief. Jeffrey en Alex heb ik al gesproken. Beide bedankt voor de hulp. Als iemand nog wat interessante info heef voor een beginner, laat maar weten.
×